Product Hunt sender virtuelt pitch-værktøj på det internationale marked

Fem studerende fra Aarhus oplever i øjeblikket stor succes med at hjælpe kommende og nuværende iværksættere til at træne deres idé-pitch. Nu har det internationale marked også fået øjnene op for konceptet. Af Mia Grosen.

Dit pitch er en essentiel del af din virksomheds success, og nu har fem iværksættere sat sig for at forbedre vores muligheder gennem onlineredskabet Pitcherific. Nogle års erfaring, et utal af workshops og en aktiv blog, har nu givet teamet en fortjent visning på den amerikanske side Product Hunt.

Så behovet i miljøet

Ideen opstod, da to af stifterne, Lauge Rasmussen og Anders Hansen, deltog i Startup Weekend i Aarhus i 2012. Her lagde de mærke til, hvor langt der var mellem de rigtig gode pitches fra iværksætterne.

Det er et stort problem, hvis man som iværksætter ikke formår at sælge sin idé kort og skarpt til enhver tid. Man ved aldrig, hvornår man render ind i en mulig investor eller samarbejdspartner” uddyber Lauge Rasmussen, som til daglig arbejder som ekstern lektor i entreprenørskab ved Aarhus Universitet.

De besluttede sig derfor for at udvikle et værktøj, der gør det nemmere for iværksættere at træne sig i deres pitch.

Gode råd og skabeloner til din pitch

Projektet, som fik navnet Pitcherific, startede som en hjemmeside, hvor iværksættere kunne gå ind og finde skabeloner til deres pitch.

”På baggrund af vores egen erfaring med iværksætteri og pitches, byggede vi rammerne for den perfekte pitch – og skabte redskaberne til at brugeren selv kan bringe indholdet,” forklarer Anders Hansen til Trendsonline.dk.

Siden da er konceptet blevet udvidet med både en blog og et tilbud om workshops. På bloggen kan man blandt andet inden længe få input fra den amerikanske kropssprogs-ekspert, Scott Rouse.

pitcherific_team

Workshopsene er blevet udbudt siden april, og efterspørgslen vokser stødt. Blandt andet har de de været til Startup Weeekend på teko i Herning, på VIA University i Aarhus og generelt oplever de en efterspørgsel fra de danske incubatormiljøer.

Konceptet breder sig til USA gennem Product Hunt

Hvad der startede som mere eller mindre et studieprojekt for de entreprenante aarhusianere, tog dog pludselig en drejning, da de landede på det anerkendte amerikanske site, Producthunt. Her har brugere mulighed for at rangere forskellige start-ups op eller ned, og kun de bedst rangerede ender på dagens forside. Men det kom Pitcherific altså, og det har haft en stor effekt på opmærksomheden omkring deres hjemmeside, fortæller Anders Hansen:

”Efter at vi kom på producthunt har vi oplevet et stor stigning i antal besøgende på vores hjemmeside – ikke bare fra Danmark og USA, men også fra andre lande.”

Visningen på Product Hunt har hjulpet Pitcherific ud i det internationale iværksættermiljø. Det er dog en udfordring som teamet er klar til, og visionen bag produktet er klar:

”Med Pitcherific ønsker vi at understøtte idéen om, at iværksætteri skal være tilgængeligt for alle. Alle skal have muligheden for at dele deres gode idéer – og ikke mindst kunne få feedback på deres levering af den.”

Derfor opfordrer de nu også iværksættere over hele Danmark til at indsende deres bedste videopitch, så de kan lægge den ind på deres hjemmeside til inspiration for andre.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: 6000 danskere elsker fodbold - og Tonsser | Trendsonline.dk

Top