Det er ikke helt forkert at konstratere at flere og flere varer bliver købt online, selv biler. Danskerne køber igen nye biler og indhenter helst information og tilbud via internettet, det viser nye tal fra den danske iværksættervirksomhed, bilplatformen AutoOffer.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik har danskerne genfundet lysten til at købe nye biler. I perioden april-august i år blev købt 41.430 dugfriske biler af privatpersoner i hele landet. Det er noget, de kan mærke hos den digitale iværksættervirksomhed AutoOffer.
Mere end 2.500 danske bilkøbere valgte over sommeren at oprette en forespørgsel på en ny bil via bilportalen. Også hos Autobranchen Danmark kan de mærke en tendens til digitalisering hos bilforhandlerne.
Overblik over tilbudsmarkedet giver gennemskuelighed
Mere end 6 % af de danske bilkøb i perioden er formidlet via bilportalen AutoOffer. AutoOffer giver forbrugeren mulighed for at oprette en forespørgsmål på en bestemt bil med det ønskede udstyr og farve og derefter modtage personlige tilbud fra forhandlere i hele landet.
”Vi oplever et behov for, at man som forbruger oplever gennemskuelighed, når man køber ny bil. Det er vigtigt, at man som nybilkøber ikke føler sig snydt,” siger stifter og adm. direktør, Søren Malmskov til Trendsonline.dk.
Bilplatformen vil løse det samme problem for nybilskøberen, som Momondo gør for rejsende, der vil undgå at købe den dyreste flybillet til sommerferien, eller som AutoButler gør det for bilejeren, der er bange for at blive snydt på bilværkstedet, når bilen brænder sammen.
Uha uha, jeg skal godt nok aldrig købe en bil online. Jeg vil ude og mærke, og prøve før jeg bruger penge.