Arkiver

E-handel

TOP 50: Streetammo lagde konkurrenterne bag sig

Hvis vi genfortæller historien om Streetammo, sidder Mark Urban og Anders Munk Sørensen med historier der vækker nye erindringer hos makkerparret. CEO’en og COO’en, chefen og hans højre hånd. De to, der sammen har taget turen fra webshop-pionerer til en af landets førende online tøjbutikker. Streetammo er bygget op med levereglen: når du vil arbejde uden at få løn for det, er du på rette spor. Alt i alt karakteriseres Streetammo ud fra sjove og skæve forretningskoncepter.

Da Mark Urban tilbage i 2002 startede med at pakke varer ud af kassen i en lille kælder i Aalborg, vidste ingen at dette ville blive fundamentet for en af Danmarks førende webshops. Streetammo startede og blev en realitet, fordi Mark ønskede at sælge en masse streetwear og skateboards. Dengang var ecommerce ikke inde i billedet, da Streetammo ikke så muligheder i det kommercielle og generelt internettet.[quote_box_center]”Så er der en kammerat, der spørger mig om ikke vi skulle lave en webshop. Jeg siger okay, kan du lave den? Jooo, det kunne han da godt. Han laver en side, og så står vi der med et digitalkamera og lægger billederne op. – Mark Urban iværksætter og CEO, Streetammo”[/quote_box_center]

Webshoppen blev glemt, alt imens at detailbutikken gik strygende, dog kom der småordre ind på webshoppen og dette vagte interessen hos Streetammo, da de så et potentiale. Derfor begyndte Streetammo at eksperimentere med hvordan webshop og forsendelse skulle hænge sammen. I starten afprøvede de et system, der var udviklet til et kødpakkefirma, fordi leverandøren mente at dette kunne tilpasses Streetammos produkter, dette blev dog aldrig en realitet, da leverandøren ikke kunne leve op til Streetammos krav.[quote_box_center]”Heldigvis gik den fysiske butik godt, men selv om det holdt Streetammo oven vande, var den manglende integration mellem butik og webshop et kæmpe problem. På en god dag i julen var vi dengang oppe på 50 ordrer, men når vi mødte ind om morgenen, havde vi ikke de varer, kunderne havde bestilt på nettet. Vi var heldige, hvis vi bare kunne finde et andet produkt i samme størrelse. Det var et kæmpeproblem, men det lykkedes os stadig at få solgt nogle af tingene. Så ringede vi og sagde ”den er hundrede gange federe i blå” og udnyttede at der kun fandtes få online konkurrenter i startfasen. – Mark Urban iværksætter og CEO, Streetammo”[/quote_box_center]

I julen 2006 tog tingene for alvor en positiv drejning for Streetammos webshop. Omsætningen voksede eksplosivt.[quote_box_center]”Normalt gik vi på posthuset hver anden dag med en sækkevogn. Men den december stod jeg og skovlede pakker ind bag i min leasede Chrysler, for der begyndte at komme mange ordrer. Der måtte vi begynde at tage det meget seriøst. Mens jeg hev pakker ind i bilen, tænkte jeg: Det her kan blive vildt. Streetammo havde på daværende tidspunkt et varerlager uden lagerstyring. Varelager indeholdt varer for ca. 5 millioner kr. En nat lige inden vi flyttede i nye lokaler, pakkede jeg selv over trehundrede pakker. Lige fra de andre tog hjem og til næste morgen, hvor de kom og kørte mig hjem i seng. Jeg gik rundt hele natten og prøvede at finde varerne. Det var som en nål i en høstak. –Mark Urban iværksætter og CEO, Streetammo”[/quote_box_center]

Udviklingen tog fart i samarbejde med SUMO

Thomas Elmkjær var ejer af en Skateboard butik og havde tilknyttet en webshop til den fysiske butik. Han havde allerede dengang taget højde for nogle af de problematikker, som Streetammo ikke havde overvejet, heriblandt at man manuelt kunne opdatere lageret, med de ting der blev solgt på webshoppen. Thomas Elkjær havde selv tidligere opgivet at finde en færdig løsning, der kunne kombinere fysisk butik og webshop, derfor designede han sit eget system i samarbejde med en programmør. Dette samarbejde blev fundamentet for SUMOstudio og i takt med at Streetammo rykkede i nye lokaler, blev der også integreret en ny webshop fra SUMOstudio, der blev opbygget på baggrund af erfaringer fra den virkelige verden. Dette betød at logistik – og lagerproblemer blev løst grundet SUMOstudios lokationssystem.[quote_box_center]”Der er en grund til at vi rykkede fra alle andre, for vi var ikke den første streetwearbutik i Danmark. SUMOstudio var på det tidspunkt de første, der lavede integration af webshops og POS-systemet fra Satellite. Jeg kunne se hvad jeg gerne ville give forbrugerne, men redskaberne var ikke opfundet. Det kunne SUMOstudio gøre. Det var det intense samarbejde med SUMO der gjorde det, og hele den udvikling der foregik i den årrække. Det var i samarbejde med SUMOstudio at vi løb fra de andre. – Mark Urban iværksætter og CEO, Streetammo”[/quote_box_center]

Efter at have fået interaktionen på plads begyndte Streetammo at differentiere sig fra de eksisterende konkurrenter. Dette skete fortsat i tæt samarbejde med SUMOstudio. Streetammo blev firstmover med løsninger baseret på hverdagsproblemer, der over tid er standardfunktioner, så som nyhedsbreve og sms’er til kunden.[quote_box_center]”Over 70% af Rune Kellers, SUMOstudioschefudvikler, tid gik på at e-maile med mig. De andre webbutikker lavede ikke noget, der foregik ingenting. Jeg begyndte at stille nye krav hele tiden. Jeg ville for eksempel kunne sætte actionmails op. Så lavede SUMOstudio det. Jeg var nok den første i Danmark, der lavede rabatkoder, prisgaranti, forside-popup. Vi var nogle af pionererne. Mange af de funktioner, der er på SUMOshop i dag, har jeg siddet og e-mailet med Rune om. På alle tider af døgnet – også kl 12 og 4 om natten. Ufattelig mange emails. – Mark Urban iværksætter og CEO, Streetammo”[/quote_box_center]

Denne udvikling er fortsat i højsædet hos Streetammo, der netop nu har designet et pointsystem for de kunder, der ønsker at promovere Streetammo.[quote_box_center]”Vi har lige lavet et pointsystem for kunder, der gerne vil reklamere for os. Sign up med en kode og reklamér for os, og hver gang koden bliver brugt får I x antal procent. Det fandt vi på, fordi at sådan et modul, kan man ikke bare gå ind og købe på et andet system. Det blev specielt udviklet til os. Dette er et at de nyeste eksempler, der afspejler vores fortsat tætte samarbejde med SUMOstudie – Anders Munk Sørensen COO Streetammo”[/quote_box_center]

Progressiv udvikling indenfor ecommerce

I 2009 voksede webshoppen fra butikken og blev størst. Volumen steg og steg på nettet og nogle måneder vækstede Streetammo med 70% i forhold til året før. Dette skyldes blandt andet, at Streetammo differentierede sig ved hjælp af de fysiske butikker og ved at være Danmarks største og repræsenterede et stort produktsortiment. Endvidere er Streetammo beviset på at personlig relation, stadig er et vigtigt parameter også indenfor ecommerce. Streetammo har siden den spæde start lagt slik og klistermærker i kundernes pakker, der har også været tegninger på pakkerne og tidligere sad kundeservicemedarbejderne med farveblyanter, så de kan tegne kundernes forespørgsler på pakkerne. Det er ikke kun personlig relation til kunderne, som Streetammo prioriterer, det afspejles også i medarbejderstablen hvor kriterier som personlighed, loyalitet og færdigheder er i højsædet.[quote_box_center]”Vi vokser ved hele tiden at udvikle de bittesmå ting. At der advares, når der kun er få styk tilbage. At varerne flyver op i kurven. At man kan dele sin kurv på Facebook og være med i en konkurrence. Hele tiden at tænke innovativt og på det, der er nemt for kunden. Slå på nogle høje trommer inde på sin hjemmeside. Mange tjekker siden flere gange om ugen, men hvis du ser det samme som sidste gang, så sker der ikke noget. Med få ord kan man gøre en forskel og få folk til at købe. Vi skal skabe relationer og gøre det personligt at handle med os. – Mark Urban iværksætter og CEO, Streetammo”[/quote_box_center]

Act Local i Europa

Dette er en filosofi, der er fundamentet for Streetammos europæiske ambitioner. I 2010 åbnede Mark en webshop i LA, som får stor succes, hvilket får Streetwear-forretningen Karmaloop til at kigge Streetammo over skulderen. Den Amerikanske succes, kom dog til at betyde at Streetammo i Danmark begyndte at skride, da de ikke længere var i en vækstfase og begyndte at skylde flere penge væk. I 2011 blev Streetammo opkøbt af amerikanske Karmaloop, dette skulle være springbrækket og adgangen til det europæiske marked.. I 2011 var Streetammos udenlandssalg kun på 2%. I dag udgør den europæiske omsætning 40% af den samlede omsætning.[quote_box_center]”Vi har ingen penge, ingen firmaer og ingen ansatte i andre lande. Vi aner ikke hvad der foregår på gaden i Marseille eller Paris. Vi kender ikke slangudtrykkene i London. Tyske kunder gider ikke snakke engelsk med en medarbejder i et udenlandsk callcenter. Så vi udviklede en strategi, som vi kalder ACT LOCAL. Vi finder lokale folk, der vil være selvstændige og arbejde for Karmaloop. De sørger selv for oversættelse, markedsføring og kundekontakt, og så får de simpelthen en andel af omsætningen. Isoleret set er indtjeningen ringere udenfor Danmarks grænser, men det skaber større volume. I den her branche vil der ske det, at de store overlever og de små dør. Alt afhænger af pris, fragt og volume. – Mark Urban iværksætter og CEO, Streetammo”[/quote_box_center]

Mark Urbans råd til iværksættere:

#1 Når du vil arbejde uden at få løn for det, er du på rette spor.
#2 Tag ikke nej, som et svar
#3 Arbejd hårdt og vær sød mod mennesker.
#4 Ros dine medarbejder, vær til stede blandt dem og giv dem ansvar.
#5 Ferie og fridage er vigtige.
#6 Kan du drømme det, kan du gøre det.
#7 Give them what they want.
#8 Meet them where they are.
#9 The American Dream. Tænk stort og sæt milepæle.
#10 Tænk tanken og grib chancen, når den byder sig.
#11 ”Act Local”. Tilpas din forretning til det marked du vil vækste i.
#12 Tænk kreativt og afprøv ideer, ellers rammer du aldrig plet.

Streetammo vil fortsat være banebrydende indenfor de nyeste ideer og sætte nye standarder for webshops i Danmark.

 

Skriv et svar