Indien buldrer frem som e-handels mekka – første del

Insider facts: Når forretningssnakken falder på Indien handler det ofte om sourcing, IT, billig arbejdskraft eller lign. Inden længe kan snakken meget muligt indbefatte de muligheder den eksplosivt vækstende indiske e-commerce bringer med sig.

Ystats research viser at de seneste par år har set på to-cifret stigninger i årlig e-commerce salgsvækst, ligesom Ystats forecast for de kommende år peger på årlige stigninger på mere end 50% i salgs vækst på internettet, hvilket placerer Indien på en tredjeplads i e-commerce vækst.

Indisk e-commerce er i så stort opsving, at der ugentligt kan refereres om rekorder og andre ekstreme hændelser. For at forstå hvilken skala indisk e-commerce egentlig er, opridses nogle af de mest mærkværdige hændelser indenfor de seneste måneder.

  • Flipkart, Indiens ledende e-retailer, formåede at ramme 1 milliard hits/besøg på ti timer på selve dagen de lancerede deres Diwali kampagner (Indiens svar på den danske jul). Dette betød en samlet daglig omsætning på fem hundrede millioner DKK, hvilket b.la. inkluderede salg af intet mindre end 25.000 tv’er og 500.000 mobiltelefoner. – på ti timer!
  • Selvsamme Flipkart har i år tiltrukket kapital investeringer på intet mindre end 1,2 mia. DKK. Dette gør Flipkart til delt global rekordholder i største kapital investering i en internetbaseret virksomhed nogensinde .
  • Amazon investerede tidligere på sommeren 2 milliarder dollars til at opbygge deres indiske forretning.
  • Antallet af folk der vil have råd til at købe en smartphone er forventet til at nå 700 millioner i 2020, fra 110 millioner i 2013. Antallet af bredbåndsmodtagere forventes at stige fra 70 millioner i 2013 til 600 millioner i 2020. 20% af disse forventes at være 4G .

De afgørende konkurrenceparametre
Som også McKinsey indikerer har vi kun set én snert af hvad indisk e-handel vil udvikle sig til. For blot at nævne nogle få afgørende elementer de næste par år, bliver det for e-spillere på det indiske marked at kunne nå ud til forbrugere udenfor storybyerne, hvor den e-spiller med bedste distributions løsning kan opnå unikke konkurrencefordele.Indiens infrastruktur er på alle planer en stor udfordring. Ligeledes bliver det afgørende for enhver e-spiller at kunne opretholde en profitabel profit i et tilbudspræget indisk marked.

Indisk e-handel er på et stadie hvor pris er den altoverskyggende faktor, lidt ligesom vi så det i Danmark for få år siden og stadigvæk har en tendens til at gøre. Derfor er flere store spilleres tilbuds-kampe mod hinanden med til at hæve kundeerhvervelses prisen pr. kunde, hvor netop det bedste tilbud oftest er den afgørende faktor for, hvem der vinder forbrugeren. I øjeblikket hersker en decideret krig mellem de store e-retailere og high-end brands, hvor brands (med rette) hævder at e-retailerne devaluerer brandets værdi på grund af de kæmpe rabatter kunderne tilbydes, nogen gange helt op mod 60-80%. Det har bl.a. fået flere store amerikanske virksomheder til foreløbig at holde sig væk fra e-handel i Indien og kun satse på fysisk handel.

En tredje altafgørende (service) faktor bliver hvem der kan skabe kundeoplevelser der rækker udover selve transaktionen. På dette parameter bliver det særdeles spændende at følge om Amazon kan overføre intelligensen bag deres vestlige succes på samme måde i Indien.
For danske B2B virksomheder er der et stort potential ifht. at kunne løse nogle af de udfordringer indiske e-spillere står overfor. Mange indiske virksomheder, ja selv de store e-retailere som fx Flipkart, mangler endnu kvaliteten at kunne planlægge og eksekvere kundecentreret eller kundedrevne løsninger.

Læs anden del her.

Skrevet af

Top