Arkiver

BusinessNyheder

Dansk herremode er i økonomisk vækst

Dansk Mode & Textils nye brancheanalyse viser, at de danske herrebrands er blevet markant bedre til at tjene penge på deres forretning i løbet af de seneste tre år.

På Shopsonline har vi også bemærket herremode tendensen og produkter til mænd er tiltagende. Vi har i årets løb skrevet en del artikler omkring de nye herre brands der er kommet til, deriblandt Norly Denmark, Organic Basic, Suitsyou, Cloakroom, Easyunderwear og Lakor. Dette er blot et udpluk af de mange nye virksomheder, der i 2014 trådte til på det online marked, målrettet det mandlige segment.

Dansk Mode & Textil Analyse 2014 fokuserer på branchens nøgletal i perioden 2011/12 til 2013/14, og tegner et billede af branchens økonomiske tilstand. Mode- og tekstilbranchen er blandt Danmarks vigtigste eksporterhverv, hvor 60 % af den samlede omsætning på ca. 52 mia. kroner hentes på eksportmarkederne.

Læs også: Subscription ecommerce – et paradigmeskifte i dansk shoppingkultur.

Damemode kan ikke følge med
Ser man nærmere på de enkelte dele af branchen, er det især inden for kategorierne mix (mere end én kundegruppe, eksempelvis dame og børn) og herremode, at indtjeningen stiger. Her kan hverken damemoden, børnetøjet eller funktionsbeklædning følge med. De tre sidstnævnte kategorier har således oplevet en tilbagegang i indtjeningen. Det understreger, at der er store forskelle i branchens forskellige dele, men også inden for de enkelte undergrupper, eksempelvis damemoden, er der store forskelle på virksomhederne.

“Vi ser nogle klare positive tegn i tallene. Det er positivt at branchen formår at styrke og konsolidere sig i disse tider. Vi ser en langsom, men stabil udvikling, og derfor er jeg fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden. Den udvikling branchen har været igennem i løbet af de senere år, kan vise sig at være positiv i det lange løb. Virksomhederne står stærkere i forhold til at skabe vækst,” siger Dansk Mode & Textils adm. direktør Thomas Klausen.

Han understreger samtidig, at de virksomheder, som har størst succes, er dem, der har nøje definerede koncepter og forbliver tro mod dem i stedet for at skyde med spredehagl.

Kilde: Dansk mode og tekstil – analyse 2014.

1 kommentar

Skriv et svar