Hvad kræver det at starte en digital virksomhed med globalt potentiale? Lyt med!

I forrige uge løftede vi sløret for det seneste podcast, hvor Kaspar Ganer fra Væksthuset Hovedstadsregionen bød to lovende startups ind til en dialog om udfordringerne ved at være en ”born global” virksomhed. Det skete som en del af væksthusets nye øgede fokus på tech startups. Af Mia Grosen.

Og det er netop inde for tech virksomheder, man oftest støder på ”born global” begrebet.

Born global vil sige, at virksomheden fra dag et, har et globalt potentiale ligesom at deres produkt nødvendigvis må være skalerbart. Sådanne virksomheder er danske Startup Travel og Tradono, denne onsdag repræsenteret ved medstifterne Anders Hasselstrøm og Mads Mathiesen.

madsFra idé til virksomhed

Startuptravels er en nyligt lanceret platform for rejsende iværksættere.

”Idéen til platformen tog udgangspunkt i mine egne behov, når jeg rejser. Jeg synes, det burde være nemmere at møde andre iværksættere på deres hjemmebane og dermed også få et indblik i, hvad der rører sig lokalt,” udtaler Anders Hasselstrøm.

Idéen til Tradono, en lokal online markedsplads for brugte varer, kom ligeledes fra personlige erfaringer, fortæller Mads Mathiesen.

”Vi oplevede hvor meget salg, der i stigende grad foregår på sociale medier og blev enige om, at der burde udvikle en separat platform til det formål”

Dansk millioninvestering til Tradonos brugtsalg på Facebook

Begge medstiftere ligger i deres videre fortælling stor vægt på vigtigheden af at opbygge det rigtige team omkring sig, når der skal eksekveres på en god idé. Det er vigtigt, at der er både et personligt match og en god fordeling af kompetencer blandt stifterne, da man derved opnår den bedste dynamik.

Lokalt vs. globalt – at være bevidst om sine valg

Selvom de to virksomheder begge har globalt potentiale, er deres veje til international succes dog på ingen måde identiske. Tradono har med deres koncept haft god mulighed for at lave en geografisk afgrænset test, hvilket de også har udnyttet. Det betyder dog lan, at man skal holde sig til Danmark.

”Skype og lignende muligheder gør det muligt, at man i dag lige såvel kan lave en test i Texas, som man kan lave den i Danmark,” pointerer Mads Mathiesen

Så det gjorde de, og fik på den måde bevist deres koncept i forskellige kulturelle kontekster, hvilket er altafgørende viden, når man ønsker at skalere op.

Tech-Toolbox: Vækst dit startup – analyser din forretningsmodel 

downloadStartuptravels havde med deres koncept ikke samme mulighed for at afgrænse deres test til et enkelt land, forklarer Anders Hasselstrøm.

 ”Det giver ikke mening at have iværksættere fra tre lande på platformen, det giver mening at have iværksættere fra 200 lande.”

Konceptet er altså ikke rigtig interessant, før man har fået opbygget en vis kritisk masse af aktive iværksættere fra flere forskellige lande, hvilket han peger på som en af deres klart største udfordringer i opstartsfasen. Et grundigt forarbejde og en landing page med indbyggede incitamenter for fremtidige brugere gjorde dog, at omkring 10.000 iværksættere havde skrevet sig op til platformen, inden de launchede.

De er dog stadig meget bevidste om at skabe en god oplevelse for hver enkelt iværksætter, fortæller Anders Hasselstrøm og henviser til et eksempel, hvor en iværksætter opretter en tur til Madrid.

”Her havde vi ikke nogle aktive brugere, så jeg tog selv fat i nogle iværksættere i byen og sørgede for, at den pågældende bruger, havde nogen at mødes op med”.

En hård kamp – men det hele værd

Det er ingen hemmelighed, at det er hårdt arbejde at starte virksomhed, men er det særligt hårdt at starte en ”born global” virksomhed? Hverken Anders Hasselstrøm eller Mads Mathiesen forsøger at glorificere deres projekter, det ér hårdt arbejde.

”De daglige op- og nedture lægger et enormt pres på ens psyke. Det er vigtigt at omgive sig med mennesker, der har forståelse for, hvad du går igennem, og som er der for dig – også når det ikke er så sjovt,” fortæller Mads Mathiesen.

Det kan Anders Hasselstrøm sagtens nikke genkendende til, og tilføjer samtidig at der netop ved deres type af virksomheder godt kan lægge et ekstra pres i det globale aspekt. Det at have tråde ude i det meste af verden kræver et unikt overblik og en evne til at have mange bolde i luften.

Dog er de også begge enige om, at de gode sider til enhver tid opvejer de svære, og de ville nødigt arbejde med andet end det, de gør i dag.

Følg med i næste podcast, hvor Kaspar Ganer tager snakken et skridt videre sammen med to iværksættere, der er i gang med den skalering, som netop er kendetegnende for Born Global startups.

Lyt til hele podcast #152: Born Global med Tradono og StartupTravels.

Skrevet af
Top