Den danske angel investor Jesper Buch investerer i den Aarhusianske iværksættervirksomhed Plectos visuelle salgsplatform. Jesper Buch, der er en anerkendt investor og manden bag fastfood platformen Just-Eat, har tidligere investeret i nye danske iværksættervirksomheder. Plecto, der er Jesper Buchs seneste investering, sikrer, at virksomheder bliver bedre til at styre salget og fejre succeserne gennem deres visuelle platform. Af Daniel G.F. Laursen
Jesper Buch har tidligere investeret i Miinto, Autobutler, Gomore og Hungry.dk for at nævne nogle stykker, og har nu kastet kærligheden på salgsredskabet Plecto. Det er ved at være et stykke tid siden, vi sidst har hørt noget fra Jesper Buch. Helt præcist elleve måneder hvor Jesper Buch lagde et millionbeløb i danske Fitbay sammen med det svenske investeringsselskab Creandum. Fitbay har siden vækstet voldsomt og Christian Wyonis, der er en af iværksætterne bag Fitbay, var i slutningen af november i Wall Street Journal, hvor han fortalte om deres succes.
Se artiklen om investering i Fitbay.
”Problemet med fokus og motivation i salgsverdenen er på ingen måde begrænset til Danmark, og derfor tror jeg, Plecto har potentialet til at blive rigtig, rigtig store,” vurderer Jesper Buch.
Unikt i porteføljen
Den nye investering i Plecto er ret unik i forhold til Jesper Buchs portefølje, der primært består af selskaber, der henvender sig til forbrugeren. Denne gang satser han millionerne på en virksomhed, som kun har fokus rettet mod andre virksomheder, B2B. Det bliver interessant, at se om Jesper Buch, med hans kick-ass attitude og unikke kendskab til online skalering, kan være med til at sætte stregerne for en strategi, der gør den seneste investering til en vinder virksomhed.
“Der er et åbenlyst behov for at holde sælgere til ilden, og jeg kan se et hul i markedet, som Plecto udfylder,” siger Jesper Buch til Trendsonline.dk og fortsætter: ”Derudover synes jeg, at stifteren er ”KICK-ASS” – Det er to vigtige elementer for, at jeg går ind i en virksomhed.”
Dedikeret salgsindsats
Plecto er en dansk iværksættervirksomhed, der siden 2012 har arbejdet med at forbedre salgsprocessen blandt danske virksomheder. Jesper Buchs investering betyder ifølge Plectos CEO, Kristian Houlberg Øllegaard, at de kan begynde at lave en fokuseret salgsindsats.
“Vi er først for nyligt begyndt med en decideret salgsindsats, og vi kan mærke, at der er ekstrem stor interesse for denne type produkter i markedet,” siger Kristian Øllegaard.
Plecto, der tidligere på året hed Live System, har i dag kunder i Danmark, Sverige, Holland og Polen, men håber at udvide til flere lande allerede inden udgangen af december. Vi følger Plecto og glæder os over, at Just-Eat millioner igen regner ned over det danske startupmiljø.