Danskerne er vilde med at handle på nettet. Ikke mindst i forbindelse med julehandlen. Ofte kan det dog være svært at få overblik over det store udvalg af online webbutikker. Netop den problemstilling ønsker det nye danske initiativ, Shubbs, at gøre op med. Af Mia Grosen
En stor del af oplevelsen ved at shoppe ”i den virkelig verden” er at kigge på butiksvinduer. På få sekunder vurderer man, om udvalget i den pågældende butik virker tiltalende. Samme logik ønsker Lars Schultz Hansen nu at overføre til den virtuelle shoppingverden.
De bedste shops fra ind- og udland
”Ud fra et tekstlink på Google kan det være enormt svært at vurdere hvorvidt en webshop passer til din stil/smag. Ved at samle de bedste webshops og præsentere dem visuelt vil vi gøre det lettere for brugerne at vurdere webshoppen, før de besøger den,” forklarer Lars Schultz Hansen.
Det er dog ikke enhver webshop, du bliver præsenteret for på Shubbs. En del af konceptet er nemlig, at en algoritme udvælger netop de butikker, som er interessante for din profil. På den måde får du ikke kun vist de store almenkendte webbutikker, men også mindre specialbutikker. Og netop at give brugerne nemmere adgang til mindre kendte webshops har stor betydning for Lars Shultz Hansen:
”Oftest ender man på de samme 4-5 webshops, når man shopper online – typisk de store globale sites. som har mulighed for at ligge øverst på Google. Vi ønsker at guide brugerne til webshops, som muligvis er mindre, men hvor produkterne passer mere præcist på brugernes smag.”
Investor har muliggjort drømmen
Med 9 års erhvervserfaring fra modebranchen er idéen om at starte en intelligent platform for webshops ikke ny for Lars Schulzt Hansen. Det er en drøm, han har haft i mange år, og siden han fik partneren Robert Larsen med som designansvarlig, har det været muligt at gå videre med alle idéerne.
”Idet vi ønsker at agere filter overfor brugerne, ligger der selvfølgelig også en redaktionel udvælgelse bag de webshops, som er med på Shubbs. Vi vil gerne præsentere flotte, seriøse, inspirerende webshops – sider med et spændende univers, og som gør noget ud af at skabe en oplevelse for deres besøgende,” forklarer Lars Schultz Hansen.
Det var dog ikke før, en investor kom med, at idéerne for alvor kunne blive ført ud i livet. Lars Schultz Hansen forklarer:
”Jeg fik lavet en prototype af Shubbs, som jeg kunne bruge til at pitche idéen overfor en investor. Det gav pote, og førte til en investering på kr. 1,3 millioner, som vi pt. bruger på udvikling, drift og markedsføring. Når vi har et endeligt ‘proof of concept’, er forventningen, at vi skal have yderligere kapital ind til at vækste virksomheden”.
Shubbs fokuserer i dag på webshops inden for fashion, interiør og design samt børn. Siden launch af platformen i november 2014 har 100 danske samt nogle enkelte udenlandske webshops sagt ja til at få deres side promoveret på Shubbs. Målet er, at det tal i de kommende måneder skal vokse til 300-500 danske og internationale webshops.
1 kommentar