Hvis danske webshops var mere nytænkende i deres leveringsform i forhold til forbrugernes forskellige krav og ønsker, ville det ikke alene gøre danske webshops mere konkurrencedygtige, men også øge deres omsætning markant, viser en test fra Cykelpartner.dk. – Af Sisse Melsen.
Nogle dage er prisen vigtig for forbrugeren, hvor andre dage er det leveringstiden der er den afgørende faktor. Alt er i dag tilgængeligt via internettet, og forbrugeren forventer dermed valgfrihed både når det gælder betalingsform og leveringsform. En valgfrihed giver forbrugeren medbestemmelse, som kan være med til at gøre danske webshops mere konkurrencedygtige i fremtiden.
”E-handel skal flyttes fra at påstå at vide, hvordan kunder vil behandles til at lade kunderne bestemme, hvordan de gerne vil behandles. Det betyder, at danske webshops skal ændre deres forretningsforståelse og erkende, at kunder selv vil bestemme, når det kommer til levering,” fortæller Steffen Pasgaard, som er koncerndirektør hos EDI-Soft. EDI-Soft er softwareleverandør specialiseret i leveringsløsninger til blandt andet e-handel.
Læs også: Hvilke betalingsmuligheder tilbyder du dine kunder?
Steffen Pasgaard udfordrer dermed danske webshops tanke om levering. Han fortæller, at den typiske danske webshop har dag-til-dag levering i hverdage, men opfordrer til, at webshops nytænker leveringsformen:
”Hvorfor ikke lade det være op til kunderne at bestemme, om de vil have leveret nu, i morgen eller senere? Hvis min cykel er punkteret på min søndagscykeltur, og jeg skal afsted igen mandag aften, så er det jo ikke attraktivt for mig, at jeg først kan få leveret nye dæk og slanger tirsdag eftermiddag. Konteksten bestemmer ofte, om kunderne vil betale mere for en hurtigere levering.”
Batter det på bundlinjen at fokusere på levering?
Den danske webshop Cykelpartner.dk bruger EDI-Softs softwareprogram, CONSIGNOR, som leveringsløsning. For at imødekomme forbrugernes ønsker har Cykelpartner.dk i samarbejde med Post Danmark netop indført søndagsafhentning. Alle besøgende på Cykelpartner.dk blev den første søndag inddelt i 2 grupper. Den ene gruppe så webshoppens almindelige frist for bestilling, som i weekenden var bestilling mandag inden kl. 16.30, hvor varerne ville blive leveret tirsdag. Den anden halvdel af de besøgende blev informeret om, at de kunne bestille inden kl. 14.00 søndag og få leveret deres varer mandag. IT- og marketingchef, Søren Sieg Jensen, fra Cykelpartner.dk udtrykker:
”Med testen havde vi mulighed for at se, om søndagsafhentning er med til at øge vores konverteringsrate. I alle prioriteringer har vi kunden i fokus, og derfor var vi interesseret i at undersøge, om kunderne reelt set havde behov for at få leveret varer om mandagen.”
Selvom Cykelpartner.dk sendte alle pakker ud søndag, var det blot halvdelen af webshoppens kunder, der blev informeret om denne frist for bestilling. Søren Sieg Jensen, som er IT chef hos Cykelpartner.dk fortæller om testen:
”Jeg forventede, at beskeden om afsendelse søndag ville have en positiv indflydelse på vores konvertering, men jeg må indrømme, at jeg ikke havde forestillet mig, at resultatet ville blive så positivt. Søndagsafhentningen øgede vores konverteringsrate med 25 %, og vi har fået utrolig mange positive tilbagemeldinger fra vores kunder.”
Ifølge Søren Sieg Jensen har søndagsafhentningen betydet øget omsætning, hvilket naturligvis påvirker bundlinjen positivt. Cykelpartner.dk har indført søndagsafhentningen fast, og Cykelpartner.dk vil fremadrettet kigge meget mere på alternative leveringsformer.
1 kommentar