B2B virksomheder skal udnytte de digitale muligheder

Digital B2B markedsføring er blevet et mere interessant område og er for alvor kommet på dagsordenen. Vurderingen fra et af landets førende digitale marketing bureauer, iProspect, lyder dog at udviklingen går for langsomt. – Af Camilla Uldahl

iProspect afholdte i samarbejde med Sitecore, Digital B2B Marketing Conference 2015 og her fremgik det at hele 90 pct. af B2B beslutningstager bruger søgemaskinerne til at indhente information inden et køb.

Konferencen bød på 170 deltagere fra nogle af landet største virksomheder, der kunne høre omkring Google, Linkedin, Strategy og de seneste B2B analyser. Fælles for alle talere var at B2B købsprocessen de seneste år har ændret sig markant og dette gælder også for B2B køberen – de handler også online.

Ifølge Googles seneste analyse, er B2B køberen i gennemsnit 57 pct. igennem beslutningsprocessen, inden der bliver taget kontakt til en potentiel leverandør. Udover at B2B køberen i 90% af tilfældene bruger søgemaskinerne, til at indhente informationer, inden et køb, så bruger 47 pct. mere end 30 minutter på at se en online video i beslutningsprocessen.

”Vi oplever, at de virksomheder som forstår, at udnytte de digitale muligheder som opstår, når købsprocessen ændre sig, oplever en markant fremgang. Desværre er der stadig alt for mange danske virksomheder, som hverken formår at kommunikere målrettet igennem hele beslutningsprocessen eller til de rigtige personer, igennem de optimale kanaler og på det rigtige tidspunkt”, siger Mads Vinholdt Pedersen, der er Kommerciel Direktør hos iProspect. tweet

Den digitale udvikling fortsætter
Der hersker næppe nogen tvivl om at den digitale udvikling fortsætter og udviklingen sker hurtigere. Denne udvikling vil bidrage til en adfærdsændring i købsprocessen hos B2B køberen. Derfor er det vigtigt at en virksomhed følger med i denne udvikling for at fastholde kunderne.

”Det absolut vigtigste fundament for succes er topledelsens involvering i den digitale udvikling, derfor bør marketing spille en aktiv rolle i, at tilføje målbar værdi til virksomhedens top-og bundlinje. For at kunne måle ROMI, og dertil at kunne imødekomme et hav af nye mediekanaler er det nødvendigt at være på forkant med den teknologiske udvikling, hvilket stiller endnu højere krav til det bureau, man vælger at arbejde sammen med. siger Mads Vinholdt Pedersen, der er Kommerciel Direktør hos iProspect. tweet

Lær af B2C virksomheder – B2B købere efterspørger forbedrede kundeoplevelser. Hvis du som virksomhed kan efterkomme B2B køberens behov, kan det betyde øget indtægt og muligheden for at opnå globale markedsandele.

 

Kilde: Mypresswire

Skrevet af

Læs også

Top