Arkiver

Nyheder

Socialsquare og BIT BLUEPRINT fusionerer

Socialsquare og BIT BLUEPRINT blev til én virksomhed den 1. februar 2015 og forener dermed strategiske og tekniske kræfter. Af Niklas Joensen

De to digitale virksomheder Socialsquare og BIT BLUEPRINT har valgt at slå sig sammen og forene den strategiske digitalisering af produkter og services med fokus på open source og agil udvikling, som de hidtil hver for sig har beskæftiget sig med.

Efter fusionen fortsætter virksomheden, der oprindeligt blev stiftet af Thomas Madsen-Mygdal og Trine-Maria Kristensen i 2005, under navnet Socialsquare.

Fusionerer for at samle strategiske og tekniske kompetencer 

Det er ikke helt tilfældigt, at de to virksomheder fusionerer. De seneste år har de nemlig arbejdet tæt sammen på en række projekter. Senest har de vundet et offentlig udbud for Københavns Kommune og Region hovedstaden omkring videreudviklingen af I Bike CPH og Supercykelstier-projekternes mobilteknologi.

Formålet med fusioneringen har været at samle kompetencerne fra de tidligere virksomheder, for til gengæld at kunne tilbyde et mere bredspektret produkt til kunderne.Socialsquare og BIT BLUEPRINT fusionerer, Magnus

Vi oplever, at mange virksomheder har mange forskellige leverandører på den digitale front, som givetvis kan levere teknologi, IT eller kreative digitale løsninger, men som ikke kan implementere det i en organisation på en måde, som forandrer organisationen,” fortæller Magnus Christensson, CEO i Socialsquare, og fortsætter,

Omvendt oplever vi, at mange leverer konsulentydelser, som ikke er forankret i at organisation og forretning i dag først og fremmest er digital. Det, mener vi, er et usundt setup, og der tilbyder vi nu en bedre tilgang,” siger Magnus Christensson.

Socialsquare er en virksomhed med stærke iværksættergener

Udover at have en række prominente kunder, som eksempelvis tæller DR og Greenpeace, så dyrker folkene bag Socialsquare også iværksætter kulturen. Dette ses blandt andet ved, at de involverer sig som investorer eller på individniveau i interessante startups, som for eksempel Be My Eyes, Praice og Airtame.

Ifølge Christian Høeg, Partner i Socialsquare, så var for eksempel det i regi af BIT BLUEPRINT at Airtame udsprang. Ideen til Airtame opstod i forbindelse med de ansattes månedlige “Innovationsdag“, hvor der frit kunne arbejdes på ideer. Et koncept der er velkendt fra innovative virksomheder som Google og Linkedin.

Christian Høeg Socialsquare BIT BLUEPRINTVi ser desværre alt for ofte, at virksomheder, som egentlig er født ud af iværksætterkulturen, går hen og bliver etablerede virksomheder, hvor det, der gjorde dem innovative, dør hen i struktur, stringente processer og fokus på bundlinje,fortæller Christian Høeg, og fortsætter,

“Vi forsøger virkelig at bibeholde, det vi selv er født af – og det må således ikke være en hæmsko, hvis ansatte har lyst til også involvere sig i nye ideer. Vi tror på, at det er motiverende at være på en arbejdsplads, hvor udvikling af ideer ikke behøves at ske i skjul, fordi der kunne opstå mistillid til, de ansatte i så fald ikke passer arbejdet.

Partnere fra BIT BLUEPRINT lavede en crowdfunding kampagne på Airtame ideen og samlede 1,3 millioner dollars på Indiegogo. Sidenhen er Airtame drevet selvstændigt videre. Men Airtame nyder fortsat godt af BIT BLUEPRINT’s, og nu Socialsquares, kompetencer – og omvendt, da selskaberne sidder på samme kontor i København.

Nøglen til succes er agilitet

Spørger man Socialsquare selv, er nøglen til deres succes, at de ikke bare udvikler en app på baggrund af løbende inddragelse af brugere. De forstår også udviklingen af open source-infrastrukturer, som gør, at løsningen kan skaleres.

Ingen ønsker at bygge noget som ingen bruger – men det sker alligevel ofte! Det, synes vi, er spild af ressourcer,
fortæller Christian Høeg, og fortsætter,

Vi har rykket en agil og åben teknologiudvikling, forretningsudvikling, brugerresearch, brugeroplevelse og design sammen i ét team for at kunne hjælpe vores kunder med at levere et helt produkt, der virker,” siger Christian Høeg, Partner i Socialsquare.

Han forklarer desuden, at hvis man vil have det rigtige resultat, så kræver det, at man ikke bare stabler en masse krav, idéer og ønsker oven på hinanden. Man skal derimod hurtigt og smidigt prioritere og fokusere sit arbejde imod det nødvendige, ved at gennemføre eksperimenter ude i virkeligheden.Socialsquare og BIT BLUEPRINT fusionerer., logo1