Arkiver

Nyheder

Enacto tilslutter sig gruppen af startups, der vil innovere bilbranchen

Danske Enatco vil innovere bilbranchen. Dermed tilslutter de sig den voksende gruppe af startups, der vil gøre køb af nye biler mere overskueligt for forbrugerne. Af Niklas Joensen

Enatco er et online showroom for autoriserede bilforhandlere, hvor forbrugerne kan se udbuddet af nye biler, som er klar til køb. Platformen er gratis at bruge for forbrugerne, og til gengæld bliver bilforhandlerne opkrævet et gebyr.

Enatco ønsker at udvikle og støtte salget sammen med den enkelte bilforhandler, og derudover forsøger Enatco også at overbevise bilforhandlerne om, at de skal benytte Enatco til at reklamere for dem og til at skaffe nye leads gennem markedsføring på andre internetportaler.

Nybilsindustrien er langt fra digitaliseret, og som slutbruger har man end ikke mulighed for at se en aktuel liste over udbud. Vi samler udbudet og tilføjer en styrke for forhandleren med leads og bedre kundeservice. Vores platform tilbyder alle uanset viden og interesse om biler at finde den rigtige bil for dem,” siger direktør Lars Pedersen.

Sådan gør Enatco

Enatco tager ifølge Lars Pedersen udgangspunkt i en kunde, som ikke ved, hvilken bil de gerne vil have. Når man søger på et bilmærke, kan man enten vælge en simpel søgning, hvor der sorteres på budget, brændstof og antal sæder, eller man kan vælge den avancerede søgning, hvor man kan sortere på for eksempel hestekræfter og baghjulstræk.

Lars Pedersen EnatcoEnatco prøver desuden at udnytte og lære af de data, som stammer fra kundernes søgninger og dermed gøre søgealgoritmen mere intelligent.

Vi prøver at lære, hvad slutbrugeren er interesseret i, og derefter retter vi søgningerne til. For eksempel hvis kunden skriver “easy to park”, så bliver udfaldet af søgningen en fremvisning af biler, der passer til byen, med kort aksel-afstand og en mindre venderadius,” forklarer Lars Pedersen.

Et marked og en branche med masser af konkurrence

Enatco opererer på et marked, hvor der findes flere internationale aktører, og hvor konkurrencen er stor. Af de nyere startups kan for eksempel nævnes AutoOffer og Letsauto.dk, men der er også flere andre nye spillere.

“Vi har flere indirekte konkurrenter, som primært har fokus på brugtbilsmarkedet, for eksempel mobile.dk, autoscout24.de og bilbasen.dk,” siger Lars Pedersen og fortæller desuden, at der også er flere indirekte konkurrenter som for eksempel Biltorvet og Carsmart.

Ifølge Rune Bargholz Molt Wengel, der har baggrund som Marketing Manager fra flere bilimportører, så præsenterer Enatco et frisk bud på en platform centreret omkring salg af nye biler, men han giver også udtryk for, at der i forvejen er flere muligheder derude for bilforhandlerne.

Markedet har endnu ikke set en tilsvarende løsning som Enatco. Der findes dog aktører som eksempelvis eBay, der driver rubrikannoncering på brugte biler, der har ressourcer til at etablere et modspil. Derudover arbejder de enkelte bilproducenter alle med deres egne “showroom” løsninger,” siger Rune Bargholz Molt Wengel.

Læs også: AutoUncle vinder juridisk kamp mod eBay og får ny investering

Enatco udfordrer en traditionel branche

En af Enatcos store udfordringer er at få overbevist branchen om, at det giver mening at tænke i nye baner.

Bilbranchen er drevet på meget traditionel vis og har ofte svært ved at se muligheder i moderne og nytænkende løsninger,” siger Rune Bargholz Molt Wengel og fortsætter med at fortælle om de fordele der er ved Enatcos platform, som samtidig kan give dem udfordringer hos bilforhandlerne:Rune Bargholz Molt Wengel

Enatco giver et konkret billede på aktuelle – og kommende biler – til salg hos forhandlerne, og det åbner også for et krystalklart billede af biler til salg i landet. Her kan der, hos nogle bilforhandlere, være en modstand på den pris-gennemskuelighed, der åbnes op for,” forklarer han.

Læs også: Danskerne køber ny bil via nettet

Vil rejse et betydeligt millionbeløb og lave aftaler med 200 forhandlere

Enatco er stadig kun lanceret i Polen, hvor de har opnået en markedsandel på 10% på 11 måneder, og ifølge Lars Pedersen så er det først planen at lancere den danske Enatco platform, når de har fået lavet aftaler med 200 bilforhandlere, der udgør den nødvendige kritiske masse for Enatco. På nuværende tidspunkt leder de efter kapital til den danske lancering, og de går efter at rejse et betydeligt millionbeløb.

Vores early stage investorer har været meget begejstrede for Enatco, og hverken vores angel eller seed investorer er i tvivl om det langsigtede potentiale. Dog er vi alle enige om, at der er behov for en dygtig investor, der kan hjælpe med at øge kapitalen, så vi kan få løst vores udfordringer hurtigere,” slutter Lars Pedersen, som i øvrigt glæder sig til at tage virksomheden med til hjemlandet, så snart muligheden er der.

Skriv et svar