Dansk Crowdsourcing Forening og Dansk Crowdfunding Forening afholdte den 26.-27. februar Nordens største crowd event, Crowd15, og Trendsonline var til stede ved arrangementet, der blev afholdt i Børsens lokaler i København. Af Niklas Joensen
Crowd15 konferencen havde et et indholdsrigt program med flere taler fra nogle af de succesrige startups, der som del af deres forretningsmodel satser på styrken fra “crowd’en”.
5 mio. besøg om måneden og 1,3 mio. facebook likes
Således startede CEO og founder af Tattoodo, Johan Plenge, den første dag med at fortælle om sit samarbejde med blandet andet Ami James fra Miami Ink om etablering af et crowdsourcing tattoo website, og hvordan de opnåede over 5 millioner månedlige besøg på cirka 1 år, og 1,3 millioner likes på Facebook på 18 måneder.
Senere hen kom der taler fra blandt andet Airbnb, Elance-oDesk og en masse andre. Anden dag på Crowd15 fortsatte i samme stil med taler fra blandt andet FundedByMe og Nosco, men der blev også plads til et oplæg fra skatteminister Benny Engelbrecht.
Selvom Crowd15 var markedsført som et event for startups og iværksættere, så var der overvejende personer blandt publikum fra større offentlige og private organisationer og virksomheder.
Hvad er crowdfunding egentligt?
Formålet med Crowd15 var at oplyse om de mange fordele ved crowdfunding eller crowdsourcing, hvor man enten samler penge ind til sit startup eller løser komplekse problemer gennem en avanceret form for vidensdeling.
Crowdfunding er et emne, der kan dele vandende, og derfor gav Heartreacher en kort og præcis præsentation af, hvad crowdfunding er, for at alle kunne starte konferencen med en grundæggende forståelse for koncepterne.
This is #crowdfunding @HeartReacher #crowd15 pic.twitter.com/2JQKvHlsvl
— Niklas Joensen (@niklasjoensen) 26. februar 2015
Audiocase lancerede Kickstarter kampagne
For at illustrere nogle af de mange fordele ved crowdfunding, blev der desuden, på anden dag af Crowd15, lanceret en succesfuld Kickstarter kampagne fra danske Audicoase. Kampagnen havde efter 48 timer på Kickstarter nået 51% af målet, og må derfor indtil videre siges at være en succes.
With #audiocase @ Dansk Erhverv #crowd15#kickstarterpic.twitter.com/u0OFsEp4FT
— Alex Sabour (@AlexSabour) 27. februar 2015
1 kommentar