Danskerne shopper fashion på udenlandske webshops

I ledtog med dagens konference: Digital innovation i livsstilsbranchen, har FDIH netop offentliggjort at udenlandske webshops henter årligt op mod 4 mia. kr. alene på tøj, sko og smykker. Det er næsten en tredjedel af danskernes e-handel i den varekategori.

Danskerne køber oftere tøj, sko og smykker på nettet end andre varer. Set fra da danske detailhandleres og webshopejernes side er det derfor meget uheldigt, at den udenlandske e-handel i den varekategori fortsat stiger, og  kun 57 pct. shopper på danske webshops.

Inden for tøj, sko og smykker svarer det til en digital grænsehandel for 3,8 mia. kr. i 2014. Det viser sig også i top 15 over de mest populære netbutikker, hvor 4 ud af 5 er udenlandske butikker med tyske Zalando i spidsen.

”Danskerne er vilde med at købe mode – og livsstilsprodukter online, og det er derfor lidt skræmmende, at op mod halvdelen af det salg går til udenlandske konkurrenter. Vi konstaterer, at mange danske livsstilsvirksomheder taber terræn på et marked, der domineres af udenlandske konkurrenter. Derfor har vi sat branchen under lup i denne særudgave af FDIH e-handelsanalyse,” fastslår Annette Falberg, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel. tweet

Hovedtal fra brancheanalysen – tøj, sko og smykker 2015
Ud af danskernes samlede forbrug i de 13 vigtigste varekategorier på 364 mia. kr., udgør e-handlen godt 20 pct. med en omsætning på 74 mia.kr. i 2014.

E-handel spiller altså en afgørende rolle i dagens detailhandel, ikke mindst inden for salget af tøj, sko og smykker. Kategorien står for 18 pct. af det samlede antal e-handler, og det er dermed den oftest handlede varekategori på nettet. Danskerne købte varer og tjenesteydelser 132 mio. gange i 2014, hvor tøj, sko og smykker stod for over 25 mio. køb på nettet i 2014.

 E-handelskøb udgør godt 12 mia. kr. eller over en fjerdedel af den samlede omsætning både online og offline på 44 mia. kr. i varekategorien Tøj, Sko og Smykker.

 

Skrevet af

Læs også

Top