Denne artikel er en del af vores Content Partner-program og er lavet i samarbejde med Apport Systems. Apport Systems A/S har specialiseret sig i software til lageroptimering siden år 2000, og leverer bl.a. løsninger til e-handelsvirksomheder som Matas, Irma og Coolshop. Teamet bag har på baggrund af de mange års erfaringer og praktisk udførelse et stort know-how inden for effektivisering og optimering i logistik og lagerprocesser.
Som forbrugere tænker vi ikke så meget over hvad der sker på lageret, når vi handler online. Fokus er på hvad webshoppen præsenterer på nettet og hvornår transportøren leverer varen. Men som webshop-ejer er lagerhåndtering en essentiel parameter at fokusere på, da processerne på lageret fra ordren modtages til den er klar til forsendelse er rygraden i forretningen. Af Camilla Uldahl.
Effektiv lagerstyring handler om at levere ordrer og få tilfredse kunder, der kommer igen og igen. Fejl på lageret betyder klager fra kunderne og dårlige referencer. Men selvom lageret og dets processer ofte er en stor del af forretningen hos e-handlere, bekymrer forbrugerne sig sjældent om det, før noget går galt.
Men hvad foregår der bag kulisserne?
Vi har besøgt Coolshop i Nørresundby for at finde ud af hvordan lagerprocesserne hos en af Danmarks førende webshops fungerer.
”Hos Coolshop.dk er ⅓ af vores ansatte tilknyttet lageret, så det er klart at processerne her betyder utroligt meget for os som virksomhed. ” – Jacob Risgaard, medejer og marketingsansvarlig hos Coolshop.com.
Coolshop.dk startede i sin tid ud med at styre lageret ved at medarbejderne skulle huske vareplaceringerne og finde varer til ordrer ud fra følgesedler og håndskrevne noter. Kristian Søgaard, som er General Manager hos Coolshop, var ene mand på lageret for 8 år tilbage og kender om nogen til hvilke problematikker man støder på i hverdagen.
Læs også: Coolshop.dk – vi gør det vildere.
”Før var det den enkelte medarbejders hukommelse og kendskab til varen og dens placering, der var vores lagerløsning. Vi prøvede at lave nogle forbedringer selv i håbet om at kunne optimere og forenkle vores proces. Men vi måtte hurtigt erkende at vi ikke kunne effektivisere tilstrækkelig på egen hånd. Derfor valgte vi at få et dedikeret WMS fra Apport Systems til at håndtere vores lagerstyring fra varemodtagelse til forsendelse. Det betød umiddelbart en væsentlig optimering, da vi ikke længere var afhængige af medarbejdernes hukommelse og pluk efter følgesedler på papir. Oplæringsperioden for nye medarbejdere er gået fra lang til kort tid. I dag kan vi hive folk ind fra gaden og i løbet af et par timer kan de hive varer ned fra hylderne. ” – Kristian Søgaard General Manager Coolshop.dk.
Dette er muligt, da systemet via en mobil enhed automatisk informerer lagermedarbejderen om hvilke varer, der skal tages ned fra hylderne til de ordrer han er i gang med, samt hvor han skal gå hen næste gang. I kraft af at systemet ud over ordrepluk styrer hele vareflowet fra varemodtagelse, indplacering, opfyldning og forsendelse, sørges der altid for at der er de nødvendige varer på hylderne. Hovedfokus på lageret er dog altid, hvor mange ordrer der kan ekspederes, specielt i højsæsonen op til jul:
”I december måned 2014 plukkede vi 25% ekstra linjer i forhold til sidste år. Med et dedikeret WMS har vi kunnet optimere placeringer på varelageret og processerne. Vi ville aldrig have kunnet fulgt med den vækst vi har i dag uden at have et WMS. ”, siger Kristian Søgaard General Manager Coolshop.dk.
Lagerprocesserne skal følge med væksten
Som virksomhed er Coolshop.dk gået fra at være en lille nichepræget computerspilsforhandler til at være én af de største danske webshops med et enormt varelager. Dette har stillet store krav til processer på lageret, og til systemet, der styrer dem. Fra primært at skulle håndtere pluk, pakning og forsendelse af computerspil, som er en håndterbar størrelse, håndteres der nu alt fra parfume til havetrampoliner. Med et dedikeret WMS, der har kunnet udvides med nye funktioner løbende, har det være muligt at opgradere og tilpasse systemet til forretningen over tid. Samtidig har Coolshop skullet ansætte færre lagermedarbejdere.
”Når man vækster kan man ikke spare folk, men vi har alligevel sparet ressourcer med et dedikeret WMS. Vi har ikke haft behov for at skulle ansætte i samme takt, som vores omsætning er steget” – Jacob Risgaard, medejer og marketingsansvarlig hos Coolshop.com.
Læs også: E-handel og logistik går hånd-i-hånd.
Coolshop.dk startede med et dedikeret WMS, da de kun var 5 på lageret og har høstet fordelene heraf. Men vigtigheden i at optimere lagerhåndteringen er den samme uanset lagerets størrelse. Apport Systems har derfor lanceret produktet Apport WMS Basic, som er målrettet mindre lagre, hvor ønsket er at optimere de interne processer samt undgå fejl og tidsspilde.
Produktansvarlig Kristoffer Bundgaard, Apport Systems udtaler:
”Coolshop startede med dedikeret WMS, da de var relativt få personer på lageret, hvilket var usædvanligt dengang. Tidligere var WMS-systemer forbeholdt større virksomheder, men Coolshop har vist at starter du som webshop tidligt med et dedikeret WMS, kan du håndtere væksten uden at skulle bekymre dig om hvorvidt lageret kan følge med. Med Apport WMS Basic får mindre webshops mulighed for at komme i gang med dedikeret lagerstyring tidligere, og høste nogen af de samme fordele som Coolshop. ”