Son of a Tailor nytænker T-shirt-industrien

Ambitionen er at skabe et bæredygtigt alternativ til modeindustriens masseproduktion. Med en millioninvestering fra Founders A/S i ryggen er Son of a Tailor klar til at indtage verden med skræddersyede T-shirts. 

Den hvide T-shirt er en stangtøjs-klassikerer, der ofte bliver produceret under de billigst mulige forhold og i materiale af dårlig kvalitet. Det gør, at den hurtigt bliver forvasket og skæv i syningerne. Men nu er et bæredygtigt T-shirt-alternativ klar til kunder over hele verden.

”Det, vi elsker ved T-shirten er, at den siden 50’erne har været en ikonisk del af garderoben. Samtidig er T-shirten et ikon for ’brug-og-smid-væk-kulturen’ og for masseproduktion, når den er værst. Vores vision er at lave bedre T-shirts, under bedre forhold og syet efter den enkelte kundes mål,” siger Jess Fleischer, der er direktør i Son of a Tailor.

Son of a Tailor er verdens første producent af skræddersyede T-shirts. Selskabet opererer globalt, har foreløbig solgt til kunder i 40 lande og distribuerer udelukkende sine produkter online. Son of a Tailor har for nylig sikret sig en millioninvestering og en treårig supportaftale fra Founders A/S, der ikke er en traditionel investor, men et ’startupstudio’, der udvikler nye virksomheder fra scratch sammen med lovende iværksættere.

”Son of a Tailor er interessant, fordi konceptet er et udtryk for en nytænkning af modeindustrien. Lige nu oplever vi en åbning i forhold til at skabe nye brands, der udelukkende opererer online. Son of a Tailor er på én gang en teknologi- og en modevirksomhed, der vil forbedre den måde, T-shirts bliver produceret på – og måden, man interagerer med kunderne på,” Stefano Zorzi, partner i Founders A/S.

Ingen T-shirts går til spilde
Konceptet bag Son of a Tailor er følgende: Du tager et målebånd, og sender dine mål ind til Son of a Tailors hjemmeside – og efter 2-3 uger lander en skræddersyet T-shirt i din postkasse.

”Vores vision er at lave verdens bedste T-shirts – og hermed mener vi både, at kvaliteten af metervaren skal være i top, og at T-shirten skal passe perfekt til den enkelte kunde. Samtidig vil vi ændre fundamentalt ved den måde, man producerer T-shirts på. I dag bliver stort set alle T-shirts i verden masseproduceret, og det mener vi er forkert, ” siger Jess Fleischer, der med en baggrund som produktionsingeniør har hentet inspiration til forretningsmodellen i den såkaldte lean tankegang.

”Mange har misforstået begrebet ’lean’ og tror, det handler om at nedbringe antallet af medarbejdere – men det handler i høj grad om at forbedre kvaliteten og reducere spild, blandt andet ved at gå væk fra masseproduktionen og først gå i gang med at producere produktet, når ordren er i hus. Vi producerer vores T-shirts én til én og har fokus på håndværk, kvalitet og på at inddrage medarbejderne i hele produktets tilblivelse. Det sker blandt andet ved, at den samme syerske følger T-shirten fra den klippes ud efter kundens mål til den sidste finish, hvor syersken broderer kundens initialer og skriver sit navn på et hangtag.”

Læs også: Skræddersyede T-shirts hitter på Kickstarter

Son of a Tailor handler om at skabe en forbindelse mellem kunden og produktet, men det er ikke et filantropisk projekt, understreger Jess Fleischer.

”Det kan godt være, at selve det at sy T-shirten tager længere tid, men vi tror på, at det er en bæredygtig forretning. Vi kan lave en skræddersyet T-shirt til 400 kr – og det kan lade sig gøre, fordi vi hverken har en fysisk butik eller et lager. Alle vores T-shirts bæres af en kunde lige nu, og det gør, at der er mindre spild i værdikæden.”

Son of a Tailor blev stiftet i 2013 og har kunder i 40 lande. Produktionen foregår på en systue i Polen, hvor kunden kan følge tilblivelsen af sin T-shirt.

Skrevet af

Læs også

Top