Den moderne forældre er glad for at lukkeloven ikke findes på internettet, i hvert fald hvis man spørger kunderne hos Mammashop – for dem er der ingen tvivl om, at online indkøbene primært foretages når de fysiske butikker har lukket.
40% af omsætningen sker når butikkerne har lukket
En webshop har døgnåbent, og det skal man være glad for, lyder konklusionen på analysen. ”Customer is king” og tallene taler vist for sig selv her. Kunderne vil handle om aftenen og det får de lov til.
At næsten 40% af ordrerne i Mammashop gennemføres i timerne mellem kl. 20-24 undrer ikke Kim Kristensen, Direktør og ejer af Mammashop: ”Jeg kender det selv, efter en lang dag er det først om aftenen man rigtigt kan slappe af og forkæle sig selv i ro og mag”.
Fredag og lørdag er helliget til weekenden
Mammashop har analyseret videre og kigget på salgets fordeling på ugedagene, og her er bundskraberne fredag og lørdag. Årsagerne kan både være at de danske fragtmuligheder gør at en bestilling først kan leveres mandag/tirsdag grundet weekenden. Da der ikke vindes noget tid ved at bestille fredag og lørdag frem for søndag forestiller vi os at mange ordre først lægges søndag, selvom beslutningen er taget tidligere.
Hvad gør man med kundeservice?
Når butikken har døgnåbent stiller det også større krav til kundeservice funktionen. Hos MammaShop har vi taget ”konsekvensen” og har kundeservice hver dag fra 6-24. ”Vi er nødt til at være der når kunderne er der – det forventes der af kunderne. ” Fortæller Kim Kristensen.
”Vi kan se at vi får ordrer på at svare hurtigt”. En kunde der har spurgt om noget om aftenen har som regel handlet andetsteds hvis vi først besvarer hende dagen efter udtaler Kim Kristensen.
Hvad skyldes ændringen i forbrugsmønstret?
Kim Kristensen vurderer at døgnåben kundeservice bliver reglen mere end undtagelsen inden for kort tid. ”Den nye digitale forbruger er meget fokuseret på sig selv og egne behov. Kombineret med at virksomhederne kan se en økonomisk gulerod I det så vil det hurtigt vinde indpas i alle virksomheder.”