Momondo fremlægger positivt årsregnskab

Danske Momondo har netop fremlagt årsregnskab med en kraftig vækst. Det skyldes især produktudvikling og aggressiv markedsføring siger managing director Pia Vemmelund.

Af Morten Frederiksen

Rejsemaskinen Momondo har fremlagt nyt regnskab, som viser, at de afslutter 2014 med en omsætningsstigning på 76 procent samt en fordobling af bruttoavancen, der steg fra 19 millioner kroner i 2013 til mere end 50 millioner kroner i 2014.

”Jeg er selvfølgelig rigtig godt tilfreds. Vi har fra start været ambitiøse og klare i spyttet, og hele tiden ønsket at fortsætte med at have et godt produkt og styrke vores brand. Vi har ønsket at geninvestere profitten og tænkt langsigtet, hvilket har båret frugt,” siger Pia Vemmelund, Managing Director hos Momondo

Internationalisering og udvidelse af markeder
pia vemmelundI 2014 gik Momondo ind på 11 nye markeder, hvilket gør dem til stede i 30 forskellige lande over hele verdenen.

”For år siden sagde vi, at vi gerne vil vækste 100 procent år efter år, hvilket selvfølgelig er en svær opgave. Derfor har vi kigget på, hvad der skal til, for at det kan lykkes. Vi besluttede at tage markedsandel i nogle markeder og valgte at fokusere på især de nordiske markeder og det russiske marked. Det har betydet at vi har fokuseret på at bygge teamet op omkring disse markeder,” fortæller Pia Vemmelund og fortsætter:

”Vi har kigget på, hvilke markeder der er interessante og har ydet en ekstraordinær indsats i forhold til, at det skulle lykkes. Det vil sige, at vi har været meget fokuserede på kernemarkederne og så gået all in. Vi er af den overbevisning, at man er nødt til at sætte barren højt, for i det lange løb er der kun plads til få spillere.”

At Momondo er blevet en international virksomhed kan særligt ses på hovedkontoret i København. I 2014 voksede medarbejderstaben kraftigt, og i dag har man mere end 25 forskellige nationaliteter fordelt på mere end 100 medarbejdere. Pia Vemmelund er selv meget godt tilfreds med denne udvidelse, og mener, at blandingen af nationaliteter har været afgørende for deres internationalisering.

”Den store vækst kan især mærkes på vores udvidelse af teamet. Vi har fået en masse dygtige og kompetente medarbejdere fra forskellige nationaliteter. På vores hovedkontor i København kan man til daglig høre alt fra dansk til kinesisk, engelsk, tysk og svensk, hvilket er en stor fordel, når man gerne vil være international. Hvis man gerne vil være international, så er man nødt til at investere, for det koster mange penge at gå ind på andre markeder,” siger hun.

Koncentreret og intensivt arbejde ligger bag
Ifølge Pia Vemmelund har den store vækst tre helt konkrete årsager.

”Vi har hele tiden haft fokus på tre ting. Først og fremmest har vi konstant været i gang med at produktudvikle, for hvis man ikke har et godt produkt, så er markedsføring meget dyrt og tæt på ligegyldigt. Vi har ønsket at have et innovativt produkt, som trækker kunderne tilbage igen, når først de har prøvet det én gang,” siger hun og fortsætter:

”Desuden har vi haft fokus på markedsføringen. Vi har i 2014 indstillet fokus på de nordiske og det russiske marked, hvor vi fra start har haft en aggressiv markedsføring. Det har også betydet, at vi har været i tv i alle de nordiske lande. I Rusland har vi dog haft fokus på andre platforme, da vores målgruppe ikke ser tv på samme måde, som man gør i Norden.”

”Derudover har vi haft fokus på at styrke vores brand, som jo i den grad afhænger af produktet. Vi vil rigtig gerne, at vores kunder har en god fornemmelse af Momondo. Vi ønsker at være et rejsebrand, som ikke blot hjælper folk med at finde de billigste priser, men som også inspirerer folk til at rejse ud i verden,” tilføjer hun.

Et ønske om at inspirere
At kunne inspirere er et stort ønske for Momondo. Derfor har der været fokus på at gøre oplevelsen på Momondo så god som muligt. Blandt andet har der været et ekstraordinært fokus på hoteldelen, hvor man har mulighed for at søge efter billige hotelovernatninger til sin rejse, mens der er blevet udarbejdet rejseguides til brugerne.

Det er dog ikke kun brugerne, som skal inspireres. Momondo vil også gerne være firstmovers indenfor branchen samt være revolutionerende og banebrydende.

“Vi vil gerne blive ved med at have energi og ressourcer til at styrke produktet. Vi vil rigtig gerne være de første til at komme med spændende og nye tiltag. Eksempelvis har vi udviklet en Chrome Extension, med hvilken man kan klikke på et bynavn på hvilken som helst hjemmeside, hvorefter Momondo popper op med flypris til byen. ” fortæller Pia Vemmelund og tilføjer:

“Jo mere vi kan gøre for at udvide og udvikle produktet, desto bedre bliver oplevelsen ved at søge efter rejser for vores brugere.”

 

Skrevet af

Top