Roskilde Festival er samlingssted for alskens typer – og folk med skabertrang er ikke en undtagelse.
Af Torben Kloster
Mellem alle de tigerdyr-udklædte, upassende ord-råbende, solskoldede og lettere berusede typer på årets Roskilde Festival, er der også folk med iværksættermentalitet at finde.
De flokkes især om Maker-områder, som ligger i den østlige del af festivalpladsen. Som navnet antyder, rummer området en masse mennesker med skabertrang – og ikke mindst folk med interesse i det selvsamme.
”Vi har en meget bred vifte af DIY-aktiviteter. Man kan prøve alt fra at lave sin egen t-shirt til at lege med virtual reality,” siger Mads Højberg, der er produktionsansvarlig for MADE, som er arrangørerne bag Maker-området på Roskilde Festival 2015.
Og der er virkelig noget for enhver smag. Man kan se en 3D-printer i funktion, man kan lave sine egne møbler, man kan opleve den nyeste solteknologi, og man kan smuglytte til folks samtaler på lang afstand. Alt sammen noget, som Trendsonline vil fortælle yderligere om de kommende dage.
Forskellen ved et fysisk produkt
Det skabende miljø er efterhånden blevet en fast del af Roskilde Festival, som gennem årene er blevet til meget mere end en festival med øl og rockmusik. Et af hovedformålene med Maker-området er, at folk skal opleve det smukke i at skabe et produkt selv.
”Det gør virkelig en forskel, når man får lov til at forme sin ide til et fysisk produkt. Når man får lov til selv at skabe. Om det så er en t-shirt eller et 3D-print, så vil folk opleve, at det faktisk ikke er så svært,” siger Mads Højberg.
Han fortæller videre, at festival-gængerne har taget rigtig godt imod Maker-projektet.
”Der kommer rigtig mange mennesker forbi. Folk er overraskende glade for at lodde og bygge med elektronik og teknologi, og så er de mere analoge aktiviteter, sin eget t-shirt eller sit eget møbel, også meget populære. Vi er faktisk efterhånden ved at løbe tør for materialer, så det er godt, Roskilde Festival ikke varer flere uger,” siger Mads Højberg med et smil.
De kommende dage kan du følge flere iværksætter-projekter fra Roskilde Festival her på Trendsonline.dk, på Facebook og Twitter.
2 kommentarer