Arkiver

BusinessContent PartnereNyheder

Er din app optimeret til App Store?

Denne artikel er skrevet i samarbejde med Mobil- og app-optimeringsbureauet Mobtimizers. Mobtimizers hjælper virksomheder med mobile strategier, app markedsføring, analyse og app store optimering.

Vi bruger vores smartphones til flere og flere ting i hverdagen. –Og flere virksomheder indser hvor vigtigt det er at være tilgængelig på mobilen med apps. Det har ført til en eksplosion i antallet af apps, så der nu er lige knap 3 millioner apps tilgængelige på de to største app-butikker Google Play og Apples App Store.

Så hvordan sikrer man sig, at ens app ikke drukner i mængden? Vi spurgte tre danske eksperter på området, hvilke tricks de bruger.

Hvad er App Store Optimering?
Brian Egerup Kjærulff er CEO og medstifter af Mobtimizers, som specialiserer sig i app- og mobiloptimering. Selvom virksomheden bare er et år gammelt, har de allerede prominente kunder, som Arla og Danfoss, og i maj 2014 åbnede de kontorer i New York.

Han forklarer at disciplinen app store optimering, eller ASO, ligner søgemaskineoptimering, men der er et par basale forskelle.

”Helt grundlæggende handler ASO om at maksimere sin synlighed i app stores. Omdrejningspunktet for ASO er brugen af nøgleord, og så handler det om at kommunikere fordelene ved  sin app optimalt,” forklarer Brian Egerup Kjærulff.

Læs også: Piratkopiering af apps kan true Apples App Store

Skal man bruge ASO eller ej?
Palle Ladbye-Hansen er CPO for det succesfulde danske startup Bownty, som lancerede en app tidligere på året.

Palle Ladbye-Hansen, Medstifter og CPO for Bownty
Palle Ladbye-Hansen, Medstifter og CPO for Bownty

Med omkring 100.000 downloads er de kommet godt fra start, men startuppet har ikke fokuseret på ASO tidligere.

”Vi så det mest som et butiksvindue, hvor vi lagde vores app ind, uden at tænke så meget på hvor i vinduet vi lå. Vi har selvfølgelig oprettet os med nøgleord og så videre, men vi har ikke spekuleret i at ”de rigtige” nøgleord kunne hjælpe os til flere downloads. Men vi er begyndt at få øjnene op for mulighederne med ASO”, indrømmer Palle Ladbye-Hansen.

Han fortæller at startuppet i stedet har fået downloads ved at pushe den til eksisterende kunder og benytte mere traditionelle marketing kanaler.

Læs også: Bownty tager endnu et skridt med iPhone app

Hjernetræningsappen Brain+, har til gengæld haft en målrettet strategi fra start med hensyn til ASO og det har resulteret i omkring 1 million downloads i App Store fortæller Bjarke Panduro, der er marketingspecialist for Brain+.

”Vi startede med ASO helt fra starten. Jeg har en baggrund inden for SEO og var som nyuddannet i meget opmærksom på det her nye metode”.

Han fortæller at Brain+ i ASO-disciplinens spæde ungdom brugte alle 4000 tegn til at beskrive appen i app store, selvom de blev frarådet at gøre det fra flere sider. Optimeringsalgoritmen kørte nemlig på det tidspunkt efter teksten i Apple’s App Store.

” Jeg anbefaler at man bruger et ’Keyword tool’, der kan hjælpe med at finde de nøgleord, man skal bruge. Deres algoritmer beregner, hvor meget trafik man får på et nøgleord, og hvor meget konkurrence får det ord? Så kan man vurdere, hvor godt det ord er at bruge”, lyder Bjarke Panduros anbefaling.

Brian Kjærulff forklarer, at video, billeder og tekst er helt afgørende for at konvertere sine ’views’ til egentlige downloads.

”Her bliver det lidt mere konverteringsoptimering. -Vi har fået folk til at se vores app – nu skal vi have dem til at klikke på download. Det er lidt mere individuelt, hvad der virker her fra app til app.”

Læs også: Populær hjernetrænings-app modtager millioninvestering

Bør vi være lige så glade for ASO, som vi er for SEO
Brian Kjærulff understreger, at de to discipliner ikke erstatter hinanden. Til gengæld ser man mere og mere, at de komplementerer hinanden.

”Flere og flere googler, for at finde en app, så SEO er stadig meget relevant”, siger han.

Han mener dog også, at man i en virksomhed ikke kan ansætte eksperter til det hele. Så man må gøre op med sig selv, hvad det kan gøres internt i virksomheden, og hvad der kan ’outsources’.

Palle Ladbye-Hansen mener, at hvis man satser på at være til stede på den mobile platform, som vokser så meget lige nu, så skal man i hvert fald overveje, om man skal gøre lidt ud af at komme til at ligge det rigtige sted.

”Det er næsten dumt at lade være med at bruge ASO, hvis man satser på at være til stede på mobil-platformen”, siger han.

Vores tre eksperter er enige om, at app store optimering er kommet for at blive og vil udvikle sig over de kommende år, på et marked hvor der handles mere og mere via mobilen.

Du kan høre det fulde podcast om app store optimering her.

Skriv et svar