Denne artikel er en del af vores content-partner program og er bragt til verden i samarbejde med Microsofts iværksætterprogram, Microsoft BizSpark. Programmet er et tre årigt forløb, der giver startups adgang til Microsofts produkter, netværk og meget mere. Se mere på Bizsparks hjemmeside
Sensohive har udviklet en trådløs, cloud-baseret temperatur- og luftfugtighedsmåler. Teknologien er en stor gevinst for gartnere, der får et bedre overblik over deres produktion samtidig med, at de kan reducere spild og ressourceforbrug.
Ved at overvåge temperaturen og luftfugtigheden i gartnerier kan der skabes et mere ensartet miljø, som gør, at planterne vokser ens. Det gør gartnerens arbejde mere effektivt, da han blandt andet slipper for at gå rundt og plukke planter hist og her, når de er klar.
“Lige nu har gartnerier typisk et enkelt målepunkt pr. 5.000 m2-10.000 m2, som sidder placeret centralt i drivhuset. Det giver et ringe overblik, dels fordi måleren hænger to meter over planterne, og dels fordi der kan være rigtig store forskelle i temperatur- og luftfugtighed fra den ene ende til den anden – specielt når drivhusene er op mod 250.000 m2” forklarer Casper Harlev, CEO og medstifter af Sensohive.
Sensohives temperatur- og luftfugtighedsmålere sidder på spyd, som placeres helt nede ved planterne, hvor de måler, hvordan planterne har det. På baggrund heraf beregnes vægtede gennemsnit, som for eksempel kan vise, om der er nogle specielle områder, gartneren skal være opmærksom på. Målerne kan endda følge planterne gennem hele produktionen.
Casper Harlev forklarer:
“Mange gartnere outsourcer en del af produktionen til lande som Polen. Her følger censorerne med rent fysisk. De logger data undervejs på deres interne hukommelser og uploader så til skyen, når de kommer til Polen. Det giver den danske gartner mulighed for at vide, om der er noget, han skal være opmærksom på. Det er noget, de ellers ikke altid er så gode til at give besked i Polen, så det er også en stor hjælp for gartneren.”
Casper Harlev beskriver teknologien som et produkt, der lægger sig mellem cloud, Internet of Things og Big Data, hvor alt er forbundet i et stort lokalt netværk. En enkelt boks, som er centralt placeret ude i gartneriet, er koblet på nettet. Den kan opsamle data i en radius af en kilometer.
Microsoft Bizspark som vigtig medspiller nu og i fremtiden
Microsoft Bizspark er et globalt iværksætterprogram dedikeret til digitale startups. Programmet giver blandt andet gratis adgang til Microsofts udviklingsværktøjer og et enormt netværk, hvor medlemmer bliver forbundet med rådgivere og investorer verden over. I dag er MS Bizspark repræsenteret i 165 lande med mere end 100.000 startups involveret – 1250 af dem er danske.
Casper Harlev er ikke i tvivl om, hvad det indtil videre har betydet for Sensohive at være en del af Microsoft Bizspark.
“Som startup er man virkelig varsom med, hvordan man bruger sine penge. Det er eksempelvis meget, at skulle bruge 10.000 kr. på Officepakken, SQL-databaser, hosting, cloud-services osv. Det er penge, som man meget hellere vil bruge på produktudvikling. Med Bizspark har vi mulighed for at “udskyde” disse omkostninger med tre år, og kan i stedet få lov til at bruge pengene på det, der er virkelig interessant. Cloud-service, servere og SQL-databaser har desuden givet os mulighed for virkelig at sætte skub på, frem for hvis vi bare havde haft en almindelig webserver.”
Mens produktet blev udviklet over foråret og sommeren, skal efteråret nu gå med at teste det af i praksis, for blandt andet at vise gartnernes investeringsafkast. Det første fulde system med 70 sensorer blev opsat i et mindre gartneri på 25.000m2 for ca. tre uger siden.
“Vi har brugt meget tid på at bygge maskinen. Nu skal vi bevise, at den er skalerbar, og at der er noget forretningspotentiale i det. Og så håber vi, at vi kan opnå finansiering i slutningen af året, så vi for alvor kan få det skubbet godt ud – også over landets grænser,” siger Casper Harlev.
Drømmen om at ekspandere internationalt mener Casper Harlev også kan hjælpes på vej af Microsoft Bizspark-programmet:
“Det er et kæmpe stort skridt for en lille dansk virksomhed at ekspandere internationalt. Vi ser rigtig meget frem til også at kunne gøre brug af Microsofts enorme internationale netværk til at komme ud i verden, når den tid kommer.”
Interesse fra uventede markeder
De danske gartnerier viser god interesse for teknologien, men andre, uventede brancher, har også allerede vist interesse. Blandt andet inden for biavl og bygge- og anlægsbranchen, hvor teknologien ligeledes kan udnyttes til at effektivisere diverse processer.
“Her i starten fokuserer vi dog på at komme i mål med ét produkt. Det er vigtigt for os at skabe en bæredygtig virksomhed, som vi kan udvikle os videre ud fra,” afslutter Casper Harlev.
1 kommentar