Dette gæsteindlæg af Sidsel Birkholm handler om hvorfor, det er godt for din forretning, at have styr på dit søgefelt, så dine besøgende let kan finde de produkter de vil købe.
Har du et søgefelt i din webshop? Og hvis ja, har du brugt tid på at optimere det?
Du kan nemlig vinde meget forretning ved at hjælpe dine kunder frem til det de leder efter. En undersøgelse fra Econsultancy viser, at op til 30% af de besøgende bruger søgefeltet på et website.
Virker din søgefunktionalitet ikke og kan folk ikke finde det de leder efter, så er der stor risiko for, at dine besøgende vælger at gå andre veje. Fungerer dit søgefelt ikke optimalt kan du også risikere, at folk i stedet vælger at bruge Google. Og det er så ærgerligt, for så går du glip af at se, hvad folk søger på.
Derfor søger brugerne på dit website
Der er mange grunde til at folk vælger at søge i din webshop. De er generelt vant til at søge på Google, så at søge er en hurtig måde til at få en fornemmelse for bredden eller dybden af produktudvalget i webshoppen.
En anden grund er, at finde en specifik kategori, specielt hvis produktudvalget er meget stort. Så kan det virke overvældende at skulle prøve at finde den rigtige kategori i en navigationsmenu.
Det kan også være, at brugeren faktisk har forsøgt at bruge navigationsmenuen for at finde et produkt, men uden held. Der er søgefunktionaliteten et godt alternativ. Især hvis brugeren forventer, at finde et produkt under en anden kategori, men ikke har fundet den.
Læs også: Brugertest din webshop – sådan kommer du selv i gang.
Kender folk på forhånd navnet på præcist det produkt de leder efter, kan søgning (forhåbentligt) være en let løsning på at finde det ønskede. Eksempelvis på Amazon er det letteste at bruge søgefeltet som det første.
Det kan også være at produktbeskrivelsen ikke er klar nok, de besøgende ønsker at komme tilbage til et produkt, som de har set på tidligere.
Samlet set, er der rigtig mange grunde til at hjælpe dine besøgende med effektivt at finde det de ønsker at købe.
Kan dine brugere nemt finde dit søgefelt?
For at give dine kunder så god en oplevelse som mulig, så skal din søgefunktionalitet være meget nem at finde. Et godt eksempel er Sportmaster.dk, der har placeret den øverst på siden lige ved siden af logoet.
Lad dig ikke overtale af din designer, til at minimere søgefeltet, fordi den æstetisk ikke er så pæn. Hos tøjbutikken Cos er de gået helt over i den anden grøft og har fjernet søgefeltet helt.
Jeg har lagt mærke til, at der også er kommet en trend med kun at vise luppen og ikke selve søgefeltet. Det er farligt for det kan gøre det enormt nemt for brugerne at overse den. Eksempelvis har Interflora.dk kun vist en lup.
Bolia.com har omvendt valgt at fjerne knappen, så brugeren kun kan trykke på enter-knappen på sit tastatur for at søge.
Alle vil gerne have et pænt website. Men gør du det svært for de besøgende at udføre simple handlinger så som at finde dine produkter let, så mister du også omsætning.
7 tips til at få et optimeret søgefelt
Tip 1: Giv søgefeltet en prominent placering
Overvej placeringen af dit søgefelt. Glem det æstetiske og tænk på din forretning i stedet. Placér gerne søgefeltet så centralt på siden som muligt, så dine kunder nemt kan få øje på det.
Tip 2: Indtastningsfeltet skal være langt
Selve indtastningsfeltet skal være så langt, at brugeren kan se alle sine søgeord i den.
Tip 3: Gør knappen stor og tydelig
Gør din søgeknap stor og tydelig. Giv eksempelvis knappen en kontrastfyldt farve, så den er let at få øje på.
Tip 4: Tekst i søgefelt
Du kan hjælpe dine besøgende på vej med at skrive en hjælpetekst i søgefeltet. Se eksempelvis Saxo nedenfor.
Tip 5: Automatiseret hjælp
Hjælp yderligere din besøgende ved at foreslå søgeresultater for ham, så han slipper for at skulle skrive hele sætningen.
Tip 6: Analysér søgningerne
Hvad søger dine besøgende faktisk på? Kobl din søgefunktionalitet sammen med Google Analytics, så du ved hvad dine besøgende søger på. Er der noget du skal gøre bedre, som de ikke kan finde?
Tip 7: Spørg dine kunder
Spørg dine kunder, hvad det er de søger på. Hvad er det de leder efter? Hvorfor bruger de søgefeltet? Er det fordi, de ikke kan finde rundt i dine menuer, eller dine produkter ikke er intuitivt organiseret?
Konklusion
Ved du om dine besøgende let kan bruge dit søgefelt?
Start med at prøve at brugerteste din søgefunktionalitet og find ud af hvor nemt eller svært brugerne har det med at søge på dit website.
Sidsel Birkholm (hello@sidselbirkholm.dk) har stiftet sidselbirkholm.dk, fordi hun brænder for e-handel, online marketing, brugergrænseflader og konverteringsoptimering. Hun vil fremover kunne findes her på Trendsonline en gang om måneden, hvor hun vil skrive om konverteringsoptimering, og alt hvad der rører sig inden for området
1 kommentar