Din virksomhed sætter annoncer i forskellige medier i jagten på den rigtige kandidat. Ansættelsen af kandidaten kommer i hus. Men kan man måle processen fra annonce til ansættelse? Ontame.IO’s analyseværktøj kan hjælpe din virksomhed med at sammenbringe data.
Det koster ofte virksomheder dyrt at ansætte, men giver analyseværktøjerne et helhedsbillede af ansættelsesprocessen? Jens Reimer Olesen og resten af teamet bag Graduateland så et behov på markedet. Der manglede et værktøj, der kan følge brugeren hele vejen og kvantificere det over for virksomheden. Ideen til Ontame.IO dukkede op. Det viser sig hurtigt, at behovet for et nyt analyseværktøj er der.
”Og det lykkedes så i løbet af efteråret, og så er det egentlig gået slag i slag. Også fordi der er så store muligheder inden for det. Der er ikke rigtig nogen, der gør det, men alle ved, de har problemet. Og det førte til en ny virksomhed, hvor jeg så er gået hen og er blevet direktør,” udtaler Jens Reimer Olesen.
Konceptet bag analyseværktøjet
Om konceptet bag Ontame.IO foræller Jens, at det egentlig er et ret simpelt system.
”Vi giver brugerne et login til et system, ligesom Google Analytics – fuldstændig ligesom Google Analytics, hvor de kan se alle de mange millioner, de bruger af penge på rekruttering online. Hvad de får af ‘return’ på det. Det er egentlig det, vi viser. Så vi er et analytics værktøj. Vi hjælper dem ikke med rekruttering. Vi kan bare vise dem, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer. Det er sådan set det,” uddyber Jens Reimer Olesen.
Læs også: Medstifter bliver ny CEO i Graduateland
Hvorfor adskiller Ontame.IO sig fra andre måleværktøjer?
Ontame.IO’s analyseværktøj adskiller sig fra andre værktøjer som Google Analytics. Den helt store forskel er ifølge Jens, at Ontame.IO samarbejder med rekrutteringssystemer, som virksomhederne bruger til at modtage ansøgninger.
”Det vil sige, at Google Analytics kan vise dig sådan overfladisk, hvor en ansøgning kommer fra. De vil ikke kunne vise dig, hvad der sker, efter folk har lavet deres ansøgning. Det vil sige, de vil ikke kunne vise, om den her kandidat er røget videre til interview, eller han er blevet afvist, eller han er røget videre til en test, eller om han er blevet ansat. Og det kræver, at man laver samarbejde med de her rekrutteringsplatforme, som virksomhederne bruger til at modtage deres ansøgninger,” forklarer medstifteren.
Værdien for virksomhederne
De virksomheder, der allerede bruger Ontame.IO’s analyseværktøj, opnår værdi målt på tre parametre; Virksomheden sparer penge i rekrutteringsprocessen, får bedre kvalificerede ansøgere og er i stand til at ansætte hurtigere.
Virksomheder såsom TDC, BMW og Nordea bruger i dag Ontame.IO’s analyseværktøj. TDC skriver på Ontame.IO’s hjemmeside, at de qua analyseværktøjet har opnået store penge–og tidsbesparelser pr. ansættelse. Desuden oplever TDC større kvalitet i ansøgerfeltet.
Hvor er Ontame.IO på vej hen?
Fremtiden for Ontame.IO tegner positivt, og potentialet for udvikling af analyseværktøjet er stort, fortæller Jens Reimer Olesen.
”Ja, vi vil gerne være de bedste til at lave analytics. Så lige nu er det deskriptivt. Det vil sige, vi kan sige, hvad der er sket, og det vi stille og roligt bygger ind i maven på det, er, at vi begynder at tage af al den data, vi har på tværs af vores kunder, og så begynder vi at kunne lave noget markedsdata. Når vi kan lave markedsdata og normalisere denne her data, så kan vi også begynde at forudse konsekvenserne af dine valg. Det vil sige, vi begynder at lave ‘prediction’,” udtaler Jens.
Virksomheder kan i fremtiden glæde sig til et analyseværktøj, der kan hjælpe til at forudse, hvad man skal gøre, og hvad man ikke skal gøre for at få mest muligt ud af rekrutteringsprocessen.