Arkiver

Content PartnereNyheder

Når der bygges bro mellem traditionelle brancher og det digitaliserede samfund

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med DANA – A-kasse for selvstændige. Udover kurser og workshops rettet mod selvstændige tilbyder DANA også arbejdsløshedsforsikring, fordelsaftaler og anden rådgivning rettet mod selvstændige.

I takt med den øgede digitalisering af samfundet opstår der nye, rent digitale, brancher. Men også de traditionelle brancher nyder godt af tendensen, hvor digitale værktøjer kan være med til at lette arbejdsprocesser eller direkte fremme forholdet mellem kunden og virksomheden.

Der findes helt klassiske eksempler på, at digitalisering kan fremme traditionelle brancher. Vi har blandt andet længe været vant til at bestille en frisørtid eller booke et restaurantbesøg på nettet eller via en app, fremfor at klare det telefonisk eller fysisk. I den mere avancerede ende findes blandt andet Geniebelt, som har lavet en digital samarbejdsplatform til byggebranchen.

Digitale løsninger kan altså assistere virksomheder og deres kunder på mange måder. Nogle løsninger medfører en direkte forbedring af kundens (slutbrugerens) oplevelse, mens andre letter virksomheders forskellige arbejdsprocesser.

Kan angstbehandling digitaliseres?
40 procent af befolkningen i den vestlige verden er bekymrede for at gå til tandlæge. Det skaber en uhensigtsmæssig adfærd, som koster tandlæger på verdensplan mere end 9 procent årligt på bundlinjen på grund af afbud, udeblivelser, lav behandlingsaccept, uregelmæssighed og drop-outs. For at løse denne problemstilling har teamet bag Cope it udviklet en digital platform til tandlægeklinikker, som på en enkel måde skaber tryghed hos patienterne via dialog, indsigt og samarbejde. Platformen er baseret på en evidensbaseret og systematisk metode.

Når patienten kommer ind i klinikken, får hun en tablet, hvorpå hun kan svare på nogle spørgsmål, som afslører hendes angstniveau. Patientens svar sendes direkte ind til tandlægen, som får et hurtigt og klart indtryk af patientens eventuelle bekymringer i forhold til besøget.

Mulighed for bedre tal på bundlinjen
Værktøjet kan altså være med til at forbedre forholdet mellem tandlægen og patienten, og sikre, at patienten får en bedre oplevelse, som er tilpasset præcis til hendes behov. Samtidig med dette kan værktøjet også være en økonomisk gevinst for tandlægeklinikkerne. Det fortæller Esben Toftdahl Nielsen, CEO og medstifter af Cope it:

“Cope it forbedrer økonomien for klinikken ved at reducere afbud og udeblivelser, øge esben_toftdahl_nielsenbehandlingsaccepten for utrygge patienter og reducere drop-outs ved at skabe mere loyalitet blandt patienter. Endelig giver Cope it flere nye patienter til klinikken. Én af vores tidlige adoptanter fortæller eksempelvis, at de i løbet af den første uge fik tre nye patienter, som henvendte sig på grund af Cope it.”

Vigtigt at være tæt på brugeren under udviklingen
Sensohive er en løsning, der letter arbejdsprocesser for gartnere. Virksomheden har udviklet en trådløs, cloud-baseret temperatur- og luftfugtighedsmåler, som giver gartneren et bedre overblik over produktionen samtidig med, at han kan reducere spild og ressourceforbrug.

I dette tilfælde er løsningen altså ikke en direkte hjælp til gartnerens kunder, men er et vigtig hjælperedskab til gartneren selv, som får mulighed for at effektivisere sin produktion.

Casper Harlev, CEO og medstifter af Sensohive giver udtryk for, at det kan være svært at finde balancen og skabe det helt rigtige digitale hjælpemiddel til en traditionel branche som gartneribranchen.

“Vi er i en industri, hvor nogle kunder ønsker et avanceret datasystem, og andre lidt groft sagt et Casper Harlevtermometer med historik. Det kan være svært at spænde over begge typer kunder. Vi har løst problemstillingen med hjælp og input fra de rigtige tidlige adoptanter på markedet af vores løsning. Ved at samarbejde tæt med tidlige adoptanter, sikrer vi, at vi får udviklet teknologien, så den passer til branchen. Det er vigtigt, så alle kunderne i vores traditionelle marked kan få øjnene op for mulighederne i den digitale verden,” siger han.

Sensohive har tilmed allerede oplevet efterspørgsel efter teknologien fra andre traditionelle brancher som eksempelvis biavl og bygge- og anlægsbranchen. Her har man altså også set potentialet i teknologien til at effektivisere diverse processer.

Skriv et svar