Danish Tech Challenge er i fuld gang, og blandt de 20 deltagende startups finder vi Spiio. Spiio Leaf er en digital grøn finger, som måler vækstforholdene i planter. Det er et stykke hardware, som måler jordfugtighed, luftfugtighed, vand og sollys.
I stedet for at gartneren skal rykke ud i tide og utide, kan han fra kontoret følge med i planternes udvikling og passe dem efter behov.
Spiio er ikke blot hardware
Spiio består dels af et stykke hardware, en software webapplikation og indsamling af big data. De indsamler og raffinerer data, før de derefter sælger data på abonnement, for at gøre det nemmere for gartneren at overvåge sine planter.
Hardwaren består af en printplade med forskellige sensorer, som måler planternes forhold og disse kommunikeres via wifi-signal.
Spiio henvender sig til planteservicevirksomheder, som varetager planter i større offentlige- eller kontorbygninger. Der findes 20 mio. planter af den slags i Europa, som skal passes, og med et Spiio Leaf i alle disse planter vil det spare væsentlige ressourcer i form af tid og bemanding for planteservicevirksomheder.
Danish Tech Challenge giver tempo i udviklinge
Den største gevinst for Spiio ved at være en del af Danish Tech Challenge er, at der er kommet tempo på deres udvikling.
”Der er kommet tempo på, det går stærkt, og vi rykker os hurtigt,” forklarer Christoffer Thorup, design- og forretningsudvikler hos Spiio.
Der kommer også en masse fordele ind fra siden, som de ikke umildbart havde regnet med.
”Vi har fået en masse omtale i forskellige medier, som magasiner og radio,” siger Torben Poulsen, medstifter hos Spiio.
Hos Danish Tech Challenge er alle ressourcer, som et startup har brug for inden for rækkevidde.
”Sparring både med de andre deltagere og projektleder er meget givende. Vi støder hele tiden ind i hinanden, og man kan bare gå ned ad gangen for at spørge til råds om investorer i stedet for at sende flere mails,” forklarer Martin Dal, medstifter hos Spiio.
Fælles for alle i Spiio-teamet er, at de alle har en stor teknisk indsigt med i bagagen, derfor har de udviklet sig markant i forhold til forretningsaspekterne ved at være med i Danish Tech Challenge.
Satser på ”Early Adopters”
Idéen til Spiio Leaf opstod et helt andet sted, men så snart de vidste, der var et behov for den digitale grønne finger, kontaktede de en gartnerorganisation, for at starte et samarbejde med dem.
”Direktøren forklarede, at hans største ønske var at sidde hjemme på kontoret med benene oppe og holde øje med, hvordan hans planter havde det,” fortæller Torben Poulsen.
Det marked, Spiio er trådt ind på, kan man sige, er lidt af et nichemarked med et meget specifikt behov. Deres målgruppe vil i høj grad være ”Early adopters”, som især er åbne overfor innovation, for at få deres behov opfyldt.
Spiio har lavet deres første salg og er i kontakt med de største virksomheder inden for branchen i Danmark, Norge og Sverige. De bevæger sig i øjeblikket i en fase fra “Proof of concept” mod “Proof of business”.
På længere sigt har Spiio i tankerne at indsamle data fra flere forskellige decentrale aktiviteter og koble dem. Det kan være alt lige fra parkeringsforhold til toiletpapir og sæbe på toiletter.
2 kommentarer