Arkiver

BusinessNyhederPlatform

WhiteAway-stifter Esben Gadsbøll investerer i Reshopper

Reshopper Editors Choice Trendsonline

Danmarks største markedsplads for børnefamilier, Reshopper, har netop fået investering fra WhiteAway-stifter Esben Gadsbøll. Dermed er virksomheden nu klar til næste kapitel, som handler om at udbrede det populære danske koncept til udlandet.

Den lokalt orienterede digitale markedsplads for børnefamilier, Reshopper, har netop annonceret en investering fra WhiteAway-stifter Esben Gadsbøll.

Med den nye investering får teamet nu mulighed for at koncentrere sig på fuldtid om det videre arbejde med at fastholde Reshoppers position som Danmarks største markedsplads for børnefamilier. Samtidig er forberedelserne til Reshoppers internationale skalering af konceptet i fuld gang.

Esben Gadsbøll forklarer, at teamet faktisk er en af hovedarsagerne til, at han har investeret i Reshopper:

“Jeg har kendt stifterne i et par år, og de er meget talentfulde. De har bygget en rigtig fed platform, der får gode ratings, og de er kommet rigtig langt for næsten ingenting. Det skyldes, at de forstår, hvordan man får tingene til at gå viralt, og hvordan man får en masse PR. Det er en maskine der ruller af sig selv,” forklarer han.

I forbindelse med investeringen indtræder han i selskabets bestyrelse. Størrelsen af selve investeringen er parterne blevet enige om at holde hemmeligt.

Unik kemi og forståelse for visionen
Appen, der giver børnefamilier adgang til online køb og salg af brugte børneting i lokalområdet, er startet op af de fire venner Anders Dahl Pape, Jonas Funk Johannessen, Anders Munk og Nicolai Danmark Johannesen. De lancerede Reshopper-appen i oktober 2012 og forventes at runde 150.000 downloads i løbet af denne måned.

I oktober i år blev de kåret til Danmarks bedste børneapp.

Det nye partnerskab med Esben Gadsbøll kommer efter, at Reshopper de sidste år har været i dialog med flere interesserede investorer uden at finde den rigtige partner på det rigtige tidspunkt. Med Esben Gadsøll føler de, at de endelig har fundet det rette match.

“Vi har haft nogle gode snakke med mange kompetente mennesker undervejs. Men da vi indledte samtalerne med Esben Gadsbøll, var der en helt unik kemi og forståelse for vores vision om at skabe et globalt brand og opbygge et dedikeret community. Esben besidder en skarp visionær sans, hvor han hele tiden scanner nye ting for at se, hvad det næste store bliver om 3 eller 5 år. Sådan en person er sindssygt vigtig at have med på holdet,” lyder det fra medstifter af Reshopper, Nicolai Danmark Johannesen.

Med i et globalt kapløb
Når investeringen kommer nu, skyldes det ikke kun, at Reshopper er blevet et veletableret fænomen i Danmark. Det skyldes også det globale kapløb, der foregår lige nu, om at få flest loyale brugere og blive den foretrukne digitale markedsplads. Det har gjort det til et varmt investor-emne.

Eksempelvis har flere secondhand-apps fået mange millioner dollars i investering blot inden for det seneste år. En af dem er spanske Wallapop, der har fået investering på $140 millioner til at gøre deres indtog på det amerikanske marked.

“En af forskellene mellem Reshopper og f.eks. Wallapop er vores vertikale fokus, som er nøglen til vores succes i Danmark. Vi har fra starten udelukkende fokuseret på én målgruppe, som er køb og salg af brugte ting til børn, og her ser vi, at det giver et unikt engagement, når børnefamilier handler med andre børnefamilier,” siger Nicolai Danmark Johannesen.

Målet for Reshopper har hele tiden været internationalt, men det var vigtigt for dem at verificere og finslibe produktet i Danmark først.

“Vi har løbende fået henvendelser fra udlandsdanskere i blandt andet New York, Sverige, Holland, Italien og England som savner appen, fordi de enten selv har været brugere i Danmark eller er blevet introduceret til den via en veninde,” fortæller Nicolai Danmark Johannesen, der videre afslører at Reshopper forventer at lancere på to nye markeder allerede i starten af 2016.

Meget nyt i vente i 2016
Men de næste seks måneder byder på mange flere aktiviteter.

Reshopper regner med at lave en eller to finansieringsrunder, både med håndplukkede business angels og muligvis også venture-kapital. Pengene vil de bruge på at forøge teamet, så de kan rulle hurtigt og succesfuldt ud i nye lande.

Teamet glæder sig over udsigten til at brede Reshopper ud til mange andre lande, så flere børnefamilier kan være med til at slå et slag for bæredygtigheden i lokalområderne.

Den plan skal der arbejdes videre på i samarbejde med Esben Gadsbøll.

4 kommentarer

  • Det er superpositivt at Reshopper og andre start-ups tiltrækker investorer. Men jeg forstår ikke, hvorfor man ofte læser at parterne ønsker at hemmeligholde størrelsen af investeringen. Hvad er formålet? Hvis man åbent fortæller om det, kan det også være med til at give et mere realistisk billede af hvad der kan lade sig gøre, i stedet for at iværksætterne går og drømmer kæmpe millioninvesteringer.

    Og ofte kan man se tallene på cvr.dk alligevel. I tilfældet Reshopper er der tegnet nom. kr. 4.300 til kurs 11.627,91 den 30. september 2015 – dvs. en investering på kr. 500.000. Den samlede kapital udgør nu kr. 84.300. Kapitaltilførslen giver derfor en ejerandel på 5,1%, svarende til en værdiansættelse på ca. 9,8 mio. kr.

    • Tjaeh, der kan være forskellige grunde til ikke at offentliggøre beløbet – selvom det kunne være godt at vide 🙂 Måske at beløbet er meget småt (500 tkr.) eller for at skjule værdiansættelsen af en eller anden grund. 500 tkr. er meget små penge – men CVR fortæller ikke noget om evt. lånekapital (evt. konvertérbar), som er kommet ind sammen med kapitaltilskuddet. F.eks. i Innovationsmiljøerne er langt størstedelen af kapitalen lånekapital, hvorfor CVR ikke giver et helt retvisende billede. Men du har nok ret – de har nok kun fået 500 tkr. – det er jo Danmark 🙂 Bliver sjovt at følge konceptet…

Skriv et svar