Arkiver

E-handelNyheder

Ny EU lov kan få store konsekvenser for dansk e-handel

I Oktober vedtog EU en ny lov om digital betaling. Det er en lov, en meget lille del af danskerne kender til, men den kan ændre forbrugerens online købsvaner markant, og det kan få store konsekvenser for den danske e-handel.

I 2012 vedtog EU en lov med det formål at skabe et mere samlet og integreret Europa i forhold til betalingskort, internettet og online betaling.

For en måned siden blev den opdateret, og udfaldet spås at kunne skabe store ændringer i danskernes online handel.

Ifølge tal fra den seneste e-handels årsrapport fra DIBS, vil danskerne i 2015 handle for 58 milliarder kroner online. Det er en stigning på 41% over de sidst tre år. E-handlen er i fremgang, men store dele af de penge, danskerne poster i den, havner udenlands.

Hvad er PSD2-resolutionen?
I store træk betyder de nye ændringer, at betalings- og sikkerhedskravene i Europa bliver gjort ens. Medlemslandende har to år til at få indført de nødvendige ændringer i deres lovgivninger, så de stemmer overens med de nye regler.

Det kommer til at svække den danske e-handel gevaldigt, mener Henriette Høyer, salgschef for betalingsgiganten DIBS Payment Services. Hun mener, at den tryghed man førhen knyttede til at benytte danske webshops frem for udenlandske forsvinder.

Billigere og lettere handel over grænserne
EU arbejder på at gøre e-handlen på tværs af landene nemmere og billigere, og det er dét, de danske webshops lider under. Det bliver nemlig lettere for danskerne at købe varer fra andre lande, hvor momsen er lavere, og derfor havner en større del af de danske forbrugeres penge i udlandet.

“Det er blevet nemt at handle på tværs af EU’s grænser. Det betyder, at det for mange danskere bedre kan betale sig at shoppe på udenlandske sider, hvor der ikke er lige så høje momsafgifter,” siger Henriette Høyer.

Læs også: Ny EU-strategi kan blive et mareridt for netbutikker

Henriette Høyer mener ikke, at danskernes udenlandske shoppevaner vil ændre sig i den nærmeste fremtid, da det forsat vil være billigt at handle uden for landets grænser. Derfor opfordrer hun til, at gøre dansk e-handel mere konkurrencedygtigt.

Mangel på kommunikation
Henriette Høyer forstår ikke, hvorfor de danske netbutikker ikke reagerer kraftigere på ændringerne, og hun kritiserer kommunikationen af dem.

“De fleste, vi taler med, aner knapt, hvad PSD2 er,” lyder det fra Henriette Høyer.

Hun mener slet ikke, der har været nok fokus på ændringerne og de konsekvenser, de kan medføre. Efter hendes mening bærer branchen et fælles ansvar for at få kommunikeret konsekvenserne ud.