Arkiver

GuideNyheder

5 bud på trends i 2016

Vi har spurgt et par spåmænd og -koner, om hvad 2016 vil bringe for danske startups. Her er Adform, Sponsta, Trustpilot, KPH og Tradonos bud på, hvad der kommer til at trende i år.

Sponsta: Letforståeligt design og gode brugeroplevelser
CPO i Instagram-startuppet Sponsta, Daniel J. Mierzwinski, fortæller, at han tror, at der fortsat i 2016 vil være mere fokus på den gode brugeroplevelse og det letforståelige design – især inden for SaaS [red. Software as a Service].

“Så hvis du møder en god designer, der kan udfordre din måde at tænke produkt på, så sørg for at holde dem tæt,” lyder det fra Daniel J. Mierzwinski.

Læs også: Daniel J. Mierzwinski: “Årets udfordring var forretningsmodellen”

KPH: Giv din virksomhed flere bundlinjer
“Følg den bølge, der er i gang, om at have flere bundlinjer i din virksomhed. Om det er mad, Tech, konsulentvirksomhed eller andet,” udtaler Anne Katrine Heje Larsen, stifter og CEO i kontorfællesskabet KPH.

Der er allerede flere virksomheder, der har taget konceptet om flere bundlinjer til sig. Med det menes flere typer af fokus og udbytte. Den mest udbredte model inden for konceptet er “triple bottom line”, der går ud på, at virksomheden naturligvis har den økonomiske bundlinje, men også fører en social og en miljømæssig bundlinje i sit forretningsmæssige virke.

Anne Katrine Heje Larsen håber og har som mål at få udbredt trippel bundlinje konceptet til et bredere udsnit af det private erhvervsliv. Generelt mener hun, at der vil være flere og flere initiativer, der bidrager til den samfundsmæssige værdi.

Læs også: Kontorfællesskabet KPH: “Vi fik vendt underskud til overskud i 2015”

Trustpilot: Virksomheder vil for alvor udnytte sociale mediers potentiale
Stifter og CEO i TrustpilotPeter Holten Mühlmann, forudser, at sociale medier vil blive endnu større, peer-to-peer services og dealsites vil boome, og virksomheder vil blive bedre til at udnytte data i 2016.

”Sociale medier er selvfølgelig ikke nyt, men det er egentlig først nu, at virksomheder begynder at udnytte det enorme potentiale. Det, vi ser lige nu, er, at peer-to-peer services som AirBnB og Uber har kæmpe succes. Dealsites, hvor forbrugere i fællesskab får store rabatter, vokser også enormt. Facebook har lanceret deres ‘Buy button’. Det er alt sammen ting, der ændrer forbrugernes adfærd,” siger Peter Mühlmann og fortsætter:

”Og så vil online-anmeldelser komme til at spille en endnu større rolle. Næste år bliver den store udfordring for virksomhederne at udnytte al den data, der bliver genereret både fra sociale medier og fra online anmeldelser og forbedre deres forretning ud fra dette.”

Læs også: Peter Mühlmann: “Jeg ville have rådet mit yngre jeg til at gå religiøst op i ansættelser”

Tradono: Hold øje med Facebook-grupperne
Medstifter af det danske startup TradonoMads Aarøe Mathiesen, fortæller, at han mener, at man bør være opmærksom på udviklingen på de sociale medier.

​”I 2016 kommer vi til at se store forandringer inden for shipping og payments. Hold øje med Facebook Groups og Messenger,” lyder det fra Mads Aarøe Mathisen.

Tradono lancerede sit digitale loppemarked i starten af 2015, og hele året var, ifølge Mads Aarøe Mathiesen, præget af opstart og vækst. Nu vil holdet bag Tradono bruge 2016 på at få endnu flere secondhand-shoppere til at deltage.

Læs også: Sådan gik lanceringsåret for Tradono

Adform: Intelligent databrug, video og mobiloptimering bliver de største trends
Den helt store trend i 2016 bliver ejerskab af data, lyder det fra Martin Stockfleth Larsen, CMO i Adform. Flere begynder at bruge Big Data og forstå det på en ny måde.

“Data vil blive aktiveret på en langt mere intelligent måde end tidligere,” spår Martin Stockfleth Larsen.

Også offlinedata, som eksempelvis kan komme fra et klubkort i en fysisk butik, vil i højere grad blive brugt. Kobles det ydermere sammen med onlinedata kan al annoncering og kommunikation potentielt blive langt mere målrettet og en-til-en.

“Intelligent brug af data kommer mere frem i 2016. Derudover kommer der helt sikkert mere fokus på video og uden tvivl mobiloptimering af annonceformater,” afslutter Martin Stockfleth Larsen.

Læs også: Adform: Kodeordet for 2016 er global

Skriv et svar