Tysk tøjtjeneste opkøber danske the Cloakroom

The Cloakroom er blevet opkøbt af det to år ældre, lignende tyske koncept, Modomoto. Ifølge Techcrunch kommer det dog ikke til at gå ud over The Cloakrooms service og tjenester.

Konceptet bag The Cloakroom er enkelt: Kunden får kontakt til en personlig shopper, som på baggrund af denne relation udvælger en række outfits, som sendes til kunden. Herefter udvælger kunden de outfits, han ønsker at beholde og sender resten retur. De to stiftere er danskerne Kasper Brandi Petersen og Asbjørn Jørgensen.

The Cloakroom’s service blev lanceret i 2013 med opstart i Holland, og ideen fik tidligt en mindre investering af den danske iværksætter og private investor Klaus Nyengaard (investor i Wahanda, Sekoia med flere og tidligere Group CEO af Just Eat), og i sommeren 2014 modtog de en investering på 9 millioner kroner fra det London-baserede ventureselskab Connect Ventures samt den hollandske iværksætter Kees Koolen (advisor i Uber og tidligere CEO i Booking.com).

Det er også Kees Koolen, der samtidigt investerer i den tyske konkurrent Modomoto, der netop har annonceret opkøbet af det dansk/hollandske The Cloakroom.

Ifølge Techcrunch vil The Cloakroom fortsætte i eget brand i Benelux-landene og i norden, hvor de har fået godt fat i brugerne, og de to stiftere vil indgå i ledelsesteamet af den nystiftede virksomhed Curated Shopping Group. Denne nye gruppe skal efter sigende have i omegnen af 250 ansatte og 300.000 kunder fra syv forskellige markeder under sine vinger, og, ifølge gruppens eget udsagn, generere tocifrede millionbeløb i nettoindtægter årligt.

Vil være de største
Det tyske Modomoto var en af de tidlige spillere på markedet og har derfor opbygget en solid kundebase rundt om i Europa. Det, blandet med overtagelsen af The Cloakroom, danner grundlaget for virksomhedens høje ambitionsniveau.

“Organiseret shopping repræsenterer en mulighed for forretning i multi-milliard-klassen, og vi stiler efter at dominere markedet. Det rum her handler mest af alt om loyale kunder,” siger Andreas Fischer, stifter af Modomoto, nu Curated Shopping Group, til Techcrunch.

Læs også

Top