En undersøgelse af de 1000 største virksomheder i kommunerne Horsens, Vejle og Hedensted viser, at der er et meget lille fokus på SEO-optimering. Og det kan koste både arbejdspladser, markedsandele, omsætning og vækst for virksomhederne.
A-partner Aps har stået for undersøgelsen af virksomhederne. Firmaet er stiftet af Mads Daugaard Sørensen og Bo Daugaard Sørensen, der selv har erfaring fra deres tidligere startup, Boboonline.dk- en online webshop, hvor møbler blev solgt direkte til privatkunder udelukkende gennem webshoppen.
” Vi har testet hjemmesiderne på 7 forskellige parametre, og det viser klare tegn på, at det er de færreste virksomheder, der har fokus på synligheden i søgemaskinerne,” fortæller Mads Daugaard Sørensen.
Eksempelvis fremgår det af undersøgelsen, at mange virksomheder ikke har haft fokus på at tilpasse deres hjemmesider til mobilvisning, hvilket kan skabe et frafald i besøgende på siden.
“Fra Danmarks Statistik kan vi se, at hele 93% af befolkningen mellem 20-39 år bruger mobiltelefonen til at gå på internettet. Desværre viser vores analyse, at 42% af hjemmesiderne ikke er tilpasset mobil visning. Det koster kunder og omsætning, når siden ikke tilpasser sig størrelsen på mobilskærmen, og Google har meldt ud, at de favoriserer mobiloptimerede websites på mobil søgninger,” fortæller Mads Daugaard Sørensen.
A-partner påpeger, at det er blevet en fremherskende tendens at benytte nettet til at købe varer, for eksempel, men også til at finde virksomheder der udbyder en service, som eksempelvis revisorer, advokater, konsulenter, rengøring, containerudlejning og mange flere. Og det er ikke kun privatkunder, der benytter nettet, siger de. Virksomheder bruger også nettet til at søge efter samarbejdspartnere, underleverandører, konsulenter og deslige.
“At være synlig i Google er ikke kun for webshops. De få virksomheder, der tager deres online tilstedeværelse alvorligt får også opmærksomheden og dermed kunderne, der bruger nettet til research og indkøb – og det er efterhånden de fleste, der gør,” fortæller Mads Daugaard Sørensen.
Derfor mener A-partner, at der ligger en masse uudnyttet potentiale for virksomhederne derude. De påpeger, at mange virksomheder bruger en masse energi på at få sat nogle flotte og stilistiske hjemmesider op, men de glemmer brugervenligheden og SEO-optimeringen.
“Mange virksomheder prioriterer faktisk hjemmesiderne højt, men kun udseendet af hjemmesiden. Det vigtigste er at blive set, så hellere en grim hjemmeside på Googles side 1 end en super tjekket hjemmeside, der aldrig bliver vist.”
Hvis du vil lære mere om, hvordan du kan optimere din hjemmeside, kan du læse mere her: SEO-værktøjer boomer – hvad skal du vælge?