Hos det danske startup Livit søger de altid internationale talenter. Det giver dem det bedste fra alverdens uddannelser, lokal indsigt i specifikke lande, målrettet og flydende kommunikation – og ikke mindst top engagerede medarbejdere.
Det danske startup, Livit, er del af et større fællesskab med 8 andre startupvirksomheder – hvoraf den største er Labster. Til sammen er de 100 ansatte fordelt på 5 kontorer verden over; Bandung i Indonesien, København, Zürich, Ukraine og Bali. Livit betegner sig selv som et Tech Startup Økosystem, der tilbyder support og bygger interne startups, som de støtter med blandt andet videndeling, forretningsudvikling, administration og rekruttering. Alle 8 startups arbejder på deres egne produkter, men der er konstant vidensdeling, og de deler ressourcer.
“Vi har bevidst valgt at bringe diversiteten ind i vores kultur på kontorerne. Derfor søger vi altid internationalt. Vi tror på, at det er den bedste måde at få den mest kvalificerede arbejdskraft, og så vi får altid de bedste kandidater,” siger Managing Director i Livit, Kristina Viderø, og uddyber:
“Helt basalt tror vi ikke på, at man for eksempel er bedst til noget bestemt i Danmark. Vi tager vitterligt de bedste talenter – ikke efter en bestemt etnicitet, køn eller alder.”
Livit består af 20 forskellige nationaliteter, og danskerne er eksempelvis i undertal på de danske kontorer. Stifteren, Michael Bodekær, har udviklet et Tech Hub i Bali, og det er herfra de mange globale perspektiver og det internationale mindset udspringer. En af fordelene ved at være del af Livit-fællesskabet er, at flere tør at skifte fra corporate virksomheder til en af Livits startups, da størrelsen på virksomheden kan give samme sikkerhed som ved en corporate – men stadig med startupfølelsen.
Læs også: Danske Labster vinder global iværksætterpris
Talenter der søger udenlands er ofte meget passionerede
Kristina Viderø fortæller, at de i Livit oplever, at de talenter, der søger udenlands, ofte er meget passionerede og indstillede på at forfølge deres drømme. Derudover har Livit et organisationssystem, der er bygget op uden chefer, der bestemmer over andre medarbejdere, og det tiltrækker også engagerede ansatte.
“Hos os kan man bestemme over et arbejdsområde, men der er ingen, der bestemmer over andre. Vi har eksempelvis en bogholder, der bestemmer over sit arbejdsområde, og der er ikke en finansiel chef, der har indflydelse på, hvilket regnskabssystem bogholderen skal bruge. Vi tror på, at man skal træffe beslutninger baseret på sine kvalifikationer,” forklarer Kristina Viderø og smiler:
“Vi tror på frihed. Vores medarbejdere får lov at efterleve deres egne drømme i samarbejde med virksomhedens vision. Det er derfor, at vi har de mest dedikerede mennesker som medarbejdere. Vores virksomhedskultur bygger på en holistisk holdning til ansvar, arbejdsopgaver og ledelse – Holacracy.”
På grund af Livits setup oplever de, ifølge Kristina Viderø, nogle meget alsidige medarbejdere, og de internationale teams giver dem for eksempel mulighed for at differentiere deres kommunikation til omverdenen. De har eksempelvis en englænder, der kan håndtere det engelske marked, og en Indoneser, der rekrutterer for dem, i Indonesien.
“Det giver os en tidsbesparende og effektiv kommunikation og arbejdsgang,” lyder det fra Kristina Viderø, der også peger på diversiteten i uddannelsesformer som en stor fordel for startuppet:
“Måden, vi er uddannet på i de forskellige lande, selv inden for det samme område, er forskellig – kombinationen af alle uddannelserne giver os det bedste internationale udgangspunkt som virksomhed. Vi får det bedste fra USA, Ukraine, Indonesien, England og alle de andre mange lande, vi har repræsenteret i virksomheden.”
Der er mange fordele ved internationale teams
Der er naturligvis udfordringer for de internationale medarbejdere i startuppet, men Kristina Viderø fortæller, at de primært ligger omkring boligforhold. Der forsøger Livit at hjælpe de nytilkomne i startuppet ved at stille op med midlertidige lejligheder, som medarbejderne kan bo i for en periode, og ved adgang til diverse lejeboligportaler.
“Vi tiltrækker generelt unge mennesker – og det giver naturligvis en del færre udfordringer i forhold til familie, end hvis det var en ældre medarbejdergruppe. Vores ansatte har tendens til at have nemt ved at finde sociale relationer. Det er selvfølgelig hårdt i starten, og man skal være villig til at gøre en indsats. Man skal have det rette mindset. Men vi mærker ikke, at det er et problem for vores medarbejdere eller for os som virksomhed,” udtaler Kristina Viderø.
Tværtimod oplever de, at det er en fordel ved internationale teams, at mange medarbejdere kommer alene, og deres primære netværk bliver hurtigt det startup, som de arbejder i.
“Det giver et utroligt tæt socialt team. Folk står op om morgen og tager på arbejde, fordi de simpelthen ikke kan lade vær. Ikke på grund af en deadline, men fordi de brænder for det, de laver samt virksomhedens visioner, vores kultur og de mennesker, som de arbejder sammen med,” afslutter Kristina Viderø.
I denne video kan du se mere om, hvordan Livit fungerer.