Fire ud af ti svenskere handler på udenlandske websites. Med en stigning fra 70 til 90 milliarder på tre år er svensk e-handel blevet attraktivt for danske webshops.
Norden er ofte et realistisk mål at udvide til for en dansk startup. Men især Sverige er nu blevet attraktiv for især danske webshops.
Svensk e-handel er nemlig i stærk vækst. Det seneste år har stigningen lydt på 12 procent ifølge DIBS. Samlet er omsætningen nu på over 90 milliarder svenske kroner, en stigning på 28 procent på tre år. Det gør markedet spændende for danske it-virksomheder inden for såvel e-handel, som sundhed og it-løsninger.
Èn dansk iværksætter har netop udvalgt sig Sverige.
”Kulturelt er de mange ligheder mellem Danmark og Sverige, som gør, at markedsføring og produkter i høj grad er det samme. Logistik er nemt til Sverige, da landene er tæt på hinanden og Post Danmark er en del af Post Nord, som gør det muligt at levere på kun en dag. Det gør, at man er i stærk konkurrence med de svenske webshops,” siger Kristoffer Hjerrild, ejer af winkwink.dk, som sælger erotisk legetøj og lingeri.
Hver fjerde svensker har handlet udenlands
Man skal som startup ikke være bange for, at svenskerne ikke vil handle på et dansk site. Ifølge DIBS har fire ud af ti svenskere handlet på udenlandske sites de sidste seks måneder – flest blandt de 25-34 årige og flest mænd, henholdsvis 52 og 46 procent.
Et andet område, der kan gøre Sverige attraktivt at udvide til, er den svenske økonomi. Denne voksede med 1,9 procent i 2014, en vækst som forventes at stige, og at stige til 3,0 procent i 2016.
”Generelt er e-handel globalt et stort vækstområde, og vi har siden åbningen af winkwink.dk i 2013 vidst, at vi ville åbne på flere markeder inden for 24 måneder. Simpelthen fordi det danske marked hurtigt kan blive for små og mulighederne for at sælge på flere markeder aldrig har været nemmere,” siger Kristoffer Hjerrild.
Læs mere: Ung serie-iværksætter har succes med internationalt arbejdsmiljø