Den populære loppemarkeds-app, Tradono, har fået forårsfornemmelser og givet sig selv et nyt look. Farverne og logoet er skiftet ud med en ny visuel identitet, der ifølge teamet passer bedre til visionen.
Logoet er blevet en nyfortolkning af uendelighedssymbolet, med et T for Tradono inkorporeret i designet. Teamet bag Tradono siger selv, at det nye logo er kernen i deres nye visuelle identitet. Ideen til uendelighedssymbolet kommer af Tradonos grundvision, lyder udmeldingen fra Tradono. De er jo en loppemarkedsapp og vil, med det nye logo, gerne illustrere ideen om bæredygtighed og bryde med “brug-og-smid-væk-konceptet”.
“Tradono handler jo i bund og grund om at give nyt liv til ting, der ikke længere er i brug – One man’s trash is another man’s treasure. Vores vision er at gøre det cool at genbruge og på den måde cool at være bæredygtig – og her er uendelighedssymbolet på sin plads, fordi det illustrerer, at et stykke tøj eller et spisebord kan have mange liv, når man genbruger,” fortæller CEO og medstifter Mads Aarøe Mathiesen.
Derudover har de skiftet farven ud. Hvor den før var blå, er appen nu i en blød orange, fortæller Tradono. Årsagen til den orange farve, kommer, ifølge Tradono, fra en længere brainstorm over Tradonos kerneværdier og hvad de gerne vil udtrykke. Lead designer og medstifter Nicklas Skov Pape er spændt på, hvordan det nye visuelle udtryk bliver modtaget af brugerne, men er også fortrøstningsfuld.
“Vi siger farvel til Tradonos lidt kolde farve og goddag til en varmere orange, og et mere imødekommende univers. Vi fik positiv respons på den, men jeg er stadig ret spændt på modtagelsen. Det vil tage lidt tid at vænne sig til, men jeg er sikker på, at brugerne vil blive glade for den nye farve,” fortæller han.
Ikke alene
Tradono er ikke alene om at genopfinde sig selv i disse dage. Der synes en tendens til at træde et skridt tilbage og genoverveje ens image ud fra kerneværdier og grundvision.
For nyligt kunne Trendsonline fortælle om startuppet 23, der skiftede navn til det mere internationale TwentyThree, for at undgå forvirring over de lokale versioner af navnet. I den forbindelse valgte de også at kigge nærmere på deres visuelle identitet og ændrede både farvetone og logo.
Læs også: 23 bliver til TwentyThree