De alternative transportmuligheder vinder hastigt frem i disse år. Deriblandt kan nævnes delebilsplatformen Gomore og lavprisbusselskabet Rødbillet. De giver begge to deres kunder mulighed for at krydse Danmark til en billig penge. Men er de så store, at de reelt udfordrer DSB? Og hvordan er forholdet egentlig imellem de to transportudbydere?
Gomore har igennem de sidste 10 år oplevet en støt stigning i medlemstal. Senest kunne de rapportere en rekord, da de i 2015 rundede 300.000 medlemmer. Gomore er en platform for samkørsel og udlejning af private biler og har i mange år været et hit blandt studerende eller andre med få midler at rejse for.
Læs også: GoMore rammer 300.000 medlemmer halvvejs gennem 2015
Rødbillet har ligeledes oplevet et boom i kundetal. Fornyligt kunne Børsen rapportere en stigning i Rødbillets kundetal siden de startede i 2013 fra 75.000 til 520.000 passagerer. Selskabet ejer selv ti busser, men lejer ofte busser fra andre selskaber, for at kunne møde efterspørgslen.
Aske Wieth-Knudsen, Chef for Forretningsudvikling hos DSB, ser dog ikke umiddelbart hverken Gomore eller Rødbillet som en trussel mod DSB.
“Vi følger selvfølgeligt med i, hvad der sker på markedet og har da også godt lagt mærke til dem, men vi oplever ikke som sådan en tendens i nogen retning. Faktisk kan det jo være en tilføjelse til DSB, hvis folk eksempelvis kører med et Gomore-lift hen til en af vores stationer. Det kan jo give os flere passagerer.”
Han er altså ikke bange for, at de andre transport-alternativer udhuler DSB’s kundebase. Ifølge ham er det stadig de private biler, der er den største trussel. Og der ser Aske Wieth-Knudsen, Gomore som en potentiel medspiller.
“Vi ser stadig privatbilerne som den største konkurrent. Og Gomore er jo en samkørselsordning, der på sigt kan mindske antallet af privatbiler. Det kommer jo også os til gode,” udtaler han.
Aske Wieth-Knudsen påpeger, at DSB har masser af både gode og billige tilbud- også til de studerende. Blandt dem nævner han klapsæde-billetterne til de studerende, som kan fås ned til 89 kroner og orangebilletten, som kan give gode besparelser, hvis man er ude i god nok tid.
“Vi ser en stigning i efterspørgslen på Orangebilletter og derfor planlægger vi også at udbyde endnu flere i 2016 og i fremtiden,” fortæller han.
Er det fair konkurrence?
Rødbillet har haft en susende succes og oplever en støt vækst i forretningen. Heller ikke de, oplever umiddelbart Gomore som en trussel, fortæller Thomas Hintze, stifter af Rødbillet. Men han er dog ikke sikker på, at han synes, at konkurrenceforholdene er helt fair.
“Det er fint, at der er billige alternativer, men jeg synes, at de er lidt svære at konkurrere mod, når kravene til dem er helt anderledes end til os. Men løsningen er fin. Den er jo god for miljøet og for kunden. Det er de samme principper, vi har bygget vores busselskab på,” fortæller han.
Derfor vil han da heller ikke afvise, at de kan blive en trussel i fremtiden.
“Hvis der kommer flere som Uber og Gomore i fremtiden, så kan det jo gå ud over os alle sammen (Andre tilsvarende busselskaber, red.), men jeg håber da, at der er plads til os begge to. Indtil videre oplever vi i hvert fald støt vækst,” udtaler han.
Hos Gomore kan de dog ikke nikke genkendende til nogen trussel, hverken den ene eller den anden vej, tværtimod oplever de god vækst på samkørslen.
Rasmus Carlsen, Commercial Director hos Gomore, fortæller, at de ikke kan se noget i tallene, der viser en skærpet konkurrence.
“Vores største udfordring er faktisk et spørgsmål om udbud. Vi har egentlig potentiale til at blive endnu større, hvis udbuddet matchede efterspørgslen,” forklarer han.
Dog mener han ikke, at hverken Gomore eller Rødbillet er en trussel for hinanden. De oplever ikke noget frafald i medlemmer, fortæller han, han har mere end fornemmelse af, at det er tidligere DSB-kunder, der vælger de prisvenlige busser.
Generelt forestiller Rasmus Carlsen sig fremtidens transport som et endnu større udbud af forskellige typer af transport. Allerede nu oplever de en tendens til, at folk shopper mere rundt, når de skal vælge transporttype, fortæller han.
“Nogle gange vil man måske gerne have et godt, stabilt bord, så tager man med DSB, eller også skal det måske være billigt, så tager man bussen eller et lift fra os,” udtaler Rasmus Carlsen.
“Det er også meget forskelligt, hvordan folk har det med at dele lift, nogen synes, at det er hyggeligt, mens andre hellere bare vil slappe af i stilhed. Men jeg tror, at vi kommer til at se mere og mere, at folk shopper rundt, efter humør og komfort.”
Men i forhold til konkurrencefordele, ryster Rasmus Carlsen på hovedet af kritikken vedrørende krav.
“Det er jo helt fjollet, man kan jo ikke begynde at lovgive imod, at folk kører sammen i en bil. Det svarer jo til, at man pludselig ikke må tage vennerne med i sommerhus, uden at opgive det til SKAT,” afslutter han.