Onlinehandlen er støt stigende. Og tøj er blandt toppen i en oversigt over, hvad Danmarks befolkning shopper mest af på nettet.
Det er efterhånden ingen hemmelighed, at shopping på nettet bliver mere og mere populært. Vi danskere vil gerne shoppe nemt, billigt og hurtigt. Så når muligheden for at bestille det, man mangler, hjemme fra sofaen og få det leveret til døren, byder sig, er vi ikke sene om at slå til.
Men hvad køber vi egentlig mest af på det store World Wide Web?
Ifølge oversigterne fra Danmarks Statistik, som er baseret på det forgangne år 2015, er det billetter til oplevelser i form af teater, koncerter og biografer, som vi handler mest af over nettet. Herefter kommer billetter til transport i form af fly, tog eller færge, og på en delt tredjeplads ligger bookning af overnatning i forbindelse med ferie og shopping af tøj samt sports- og fritidsudstyr.
Tøj er populært at shoppe på nettet
Shopping af tøj ligger derfor i toppen, og hvis man sorterer de køb fra, som blot skal printes ud, efter betalingen er gået igennem, altså billetter og bookinger, er tøj faktisk det, vi danskere køber mest af på nettet. Det har de fleste modebutikker luret, og flere og flere vælger at kombinere deres fysiske butik med en webshop. Det gælder både store kendte shops med flere butikker, og mindre selvstændige, som har rødder i en enkelt fysisk butik.
Fordelen ved en webshop er, at det giver butikken mulighed for at tilbyde et større udvalg med flere forskellige produkter fra de ønskede brands. Viser det sig, at et bestemt produkt er utrolig populært på webshoppen, er det hurtigt og nemt at vælge det ud og begynde at sælge det i den fysiske butik også.
Håndboldspilleren Rikke Solberg åbner webshop
Det er især de unge fra 16-24 år samt personer på 35-44 år, der sætter sig ved computeren, når der skal handles tøj. Derfor har webshops, der sælger modetøj, et kæmpe potentiale inden for især denne målgruppe.
En webshop, som går skarpt efter netop denne målgruppe, er rikkesolberg.dk. Den tidligere håndboldspiller Rikke Solberg har siden år 2000 drevet sin egen modebutik med samme navn i Egå, som henvender sig til den modebevidste kvinde. Kvalitetsbevidste brands som By Malene Birger og Mads Nørgaard var noget, kunderne ønskede, og butikken blev hurtigt et populært besøgssted for kunderne. Butikken blev samtidig kendt for sit tøj i en god kvalitet og en service, der altid er i højsædet.
Rikke Solberg har derfor valgt at udvide med en webshop, hvor målet er at føre erfaringerne og servicen fra butikken videre for at give køberen den samme unikke shopping-oplevelse. Derfor tilbyder Rikke Solberg eksempelvis også fragtfri levering på alle varer til fuld pris.