Da Facebook for alvor begyndte at blive en del af danskernes hverdag, valgte mange virksomheder at bruge tid og penge på at skaffe ”Likes” – eller ”Synes godt om” på dansk – til deres Facebook-sider. Rationalet var, at et ”Synes godt om” skulle se virksomhedens løbende opdateringer og at Facebook-siden herved blev et supplement til e-mail markedsføring.
Tanken var god – men i praksis skete noget andet.
Facebook udviklede sig hurtigt til at blive et ”pay to play”-medie. Rækkeviden bare falder og falder for organiske opslag.
I dag er den nede på 5-10 % for de fleste organiske opslag. Det er således kun 5-10 % af dine ”Synes godt om”, der ser det, når du udgiver indhold på virksomhedens væg.
Det er ærgerligt, hvis du har brugt penge på at vækste din side organisk. Der er kun én ting at gøre.
Du skal se fremad.
Løbende mere avanceret segmentering
Facebooks segmenteringsmuligheder er løbende blevet forbedret.
I dag har du mulighed for at målrette meget snævert. Halfdan Timm arbejder i Obsidian Digital med Facebook-annoncering og målretter for sine kunder blandt andet:
- Advokater, jurister og ejendomsmæglere til kurser for advokaters obligatoriske efteruddannelse
- Virksomhedsejere inden får kommunikationsbranchen til et trykkeri
- Personer med høj uddannelse (og derved høj indtægt) for en økonomisk rådgiver
Facebook arbejder løbende på at give annoncørerne mulighed for yderligere præcis segmentering.
Som eksempel er det i 2. kvartal 2016 blevet muligt i Indien at målrette personer, der har tilbøjelighed til at købe luksusvarer – en mulighed, flere forventer bliver rullet ud i andre lande og således en oplagt måde at sælge varer inden for ”luxury” og ”affordable luxury”-segmenterne.
Succes med retargeting
I Obsidian Digital arbejdes der blandt andet med retargeting på Facebook.
Med retargeting målrettes der annoncering efter personer, der i forvejen har været inde på siden. Disse identificeres ved hjælp af en cookie. Når personerne efter at have kigget på en vare logger på Facebook, vil de se annoncer netop for denne vare. Dette kaldes dynamisk retargeting.
Dette virker både for produkter, der opfordrer til impulskøb – men i særlig grad produkter, hvor købsprocessen er længere. Med retargeting bliver kunderne løbende mindet om produktets eksistens. Jo dyrere og mere komplekst et produkt der er tale om, jo længere er processen op til købet også.
Retargeting har for BedreNætter været en af de bedre salgskanaler, netop fordi produkterne ofte koster over 10.000 kroner – det er et køb, kunderne overvejer i en rum tid, før de køber. Der er få impulskøb. Med retargeting på Facebook er det muligt at købe de nødvendige ”impressions” op til købet for en lav pris.
Instagram begynder at røre på sig
Facebook købte i 2012 Instagram for en milliard dollars. Instagram har siden da vokset og er nu verdens andenstørste sociale medie efter selvsamme Facebook.
I 2015 blev det endeligt muligt også at annoncere på Instagram.
En af de virksomheder der gør dette er LittleOnes.dk, der sælger børnetøj. Målgruppen – mødre især – er i forvejen tilstede på Instagram og organisk følger mere end 800 brugere allerede virksomheden. Med retargeting-annoncerne vises der annoncer for de produkter, en potentiel kunde har kigget på i forvejen. De relevante annoncer giver den højeste ROAS – Return on ad spend – af alle markedsføringskanaler i virksomheden.
Når du opretter annoncer i Facebooks Power Editor, har du mulighed for med få kliks at duplikere dine annoncer over til også at blive vist på Instagram. Det gælder såvel retargeting-annoncer, som de du har lavet med avanceret segmentering som til folk med høj uddannelse eller med ”Advokat” som jobtitel.
Dette gør det nemt for danske virksomheder at komme i gang med Instagram-annonceringen.
Endnu er det få danske virksomheder, der benytter sig af muligheden – men det er en trend i stigning, da virksomhederne har fået øjnene op for, at de samme brugere befinder sig både på Facebook og Instagram. Jo flere visninger af dit budskab du får, jo flere konverteringer får du også som virksomhed.
Udover Facebook og Instagram har du som virksomhed mulighed for at opsætte retargeting-annoncer til Twitter og Googles Display-netværk. Det er dog som regel Facebook og Instagram, der giver de bedste resultater for såvel B2C som B2B-virksomheder.
Det er ikke alle virksomheder, der har mulighed for at annoncere på Facebook. Mulighederne er begrænsede for de, der sælger blandt andet fyrværkeri, sexlegetøj og lignende. Disse har dog fortsat mulighed for at vækste deres sider organisk. Virksomheden Alor.dk har ikke mulighed for at køre retargeting for produkterne, men har succes med at udgive længere blogindlæg og linke til disse fra deres Facebook-side og derved indirekte skabe salg af deres produkter.
Jeg glæder mig til at teste, om retargeting også kan fungere for et lokalt fitnesscenter. Tak for en god artikel.
Gad vide om retargeting kan fungere for en side som https://senge-testeren.dk/ Jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøve det af, men økonomien er ikke helt til det lige nu, medmindre at jeg selv står for det. Jeg er dog helt blank på det område, så måske lidt godnat læsning om emnet er vejen frem for mig
Jeg har testet remarketing på FB, måske er min niche for lille, måske for lidt trafik. Men jeg synes ikke udmiddelbart at vi har fået flere kunder i butikken af den grund. Måske er kampainen forkert skruet sammen, eller også er vores side noget hø 🙂