Washa er klar med lanceringen af deres nye site, børnesygdommene er udryddet, sitet er testet og ifølge Washa selv, så er de nu syvmileskridt foran konkurrenterne.
Washa, der leverer rent tøj til brugere i hele Storkøbenhavn, blev startet i februar 2014 og fik medvind i Danmark, da de deltog i det populære DR-program Løvens Hule. Nu knap halvandet år senere går forretningen strygende, og Washa har for nyligt udvidet fra kun at køre vasketøj for private til også at have virksomhedsaftaler. Mange af de store virksomheder, der har en uniformeret medarbejderstab, kan nu oprette sig som kunde hos Washa, der så henter og bringer de ansattes arbejdstøj, mens de er på arbejde. Det giver de ansatte mere luft i skemaet, og fordi det er vasketøj i større mængder, kan Washa også tilbyde en fordelagtig rabat.
En af de andre udfordringer ved at opbygge en tosidet platform, har været hele tiden at skulle omstille og tilpasse sig nye krav fra brugernes side. Derfor tænker de dagligt i, hvad deres kunder tænker, hvad de kan gøre bedre, og hvad der skal laves om. De måler for eksempel på, hvad der fungerer på deres hjemmeside og deres app, og måske endnu vigtigere, hvad der ikke virker som planlagt.
Brugervenlighed i top
Det har de nu fundet ud af, og resultatet er en ny og opgraderet udgave af sitet. Ifølge medstifter Karim Ben M’Barek har de lavet den nye platform, så den er så brugervenlig og gennemsigtig som muligt. Kunden kan nu følge deres ordrer hele vejen via platformen. Det bliver logget hvornår ordren er afhentet, renset, afleveret og deslige – alt sammen tilgængeligt for kunden via profilen. Derudover kan kunderne nu rette i deres ordrer, eksempelvis leveringsadresse eller tidspunkt, indtil tre timer før aftalt levering via deres tast-selv-funktion. Og så har Washa indført en slags “effektivitets-rabat”.
“Lad os sige, at du har bestilt dit rensetøj til at blive leveret mellem klokken 15.00 og 16.00, og en anden på din vej eller sidevejen har bestilt sit rensetøj til mellem 16.00 og 17.00, så har vi nu gjort det, så kunden får en sms, der spørger, om ikke de kunne tænke sig at justere lidt på tidspunkterne, så de kan afleveres i samme træk. Tilgengæld får de en rabat på deres ordre,” fortæller Karim Ben M’Barek.
Til virksomheder har Washa også oprettet en selvbetjeningsfunktion til oprettelse af virksomhedsaftaler. På den måde kan alt ordnes digitalt via platformen, og den delegerede medarbejder behøver derfor ikke at bruge en masse tid på at skulle i direkte telefonisk kontakt med Washa. De opretter bare aftalen via platformen. De kan også selv styre alt omkring fakturering i forhold til, om det er virksomheden, der betaler, medarbejderen selv, eller om det trækkes over lønnen, for at nævne et par eksempler.
“Det er meget mere overskueligt for virksomheden, for der ligger ikke noget administrativt arbejde bag, andet end at man skal oprette sig og invitere sine brugere (medarbejdere, red.) til at deltage i profilen,” udtaler Karim Ben M’Barek og fortsætter,”Vi har generelt gjort platformen mere brugervenlig, vi har opsat det, så det passer til vores kunders ønsker om gennemsigtighed og tilgængelighed.”
Og inden for et par dage åbner Washa også op for dag-til-dag afhentning ved bestilling inden klokken 13.00, afslører Karim Ben M’Barek.
Planlægning ved midnatstid
Karim Ben M’Barek fortæller, at det nye site har været en rum tid undervejs. Faktisk har de været i gang med den nye platform siden juli sidste år, men de har først lanceret nu, da de ville være sikre på, at den var klar til lancering. Derudover har de også en masse fremtidsplaner- og ideer, fortæller han.
“Vi har tusind andre ting, vi også gerne vil, men vi har været nødt til at skære ned og fokusere på de ting, der er vigtigst nu og her. Men vi vil hele tiden arbejde på at gøre Washa bedre og bedre, lyder det fra en glad Karim Ben M’Barek.
Udviklingen i Washa er da også endelig begyndt at give lidt afkast på den personlige konto. Karim Ben M’Barek fortæller, at de selv har siddet og lagt ruteplanerne for næste dag, manuelt hver aften ved midnatstid – det har platformen også løst for dem nu. Så nu kan de nyde at tage tidligt hjem til en afveksling.
I det hele taget har Washa hele tiden et øje på udviklingen og et øre på kundernes oplevelser med deres service.
“Vi vil gerne vise vores kunder, at vi har lavet noget nyt og bedre til dem og vise, at vi lytter til deres henvendelser. For de der har svaret på, hvad der virker, det er dine kunder, fastslår Karim Ben M’Barek.
Næste stop: Internationale farvande
Washa har for alvor fået vokseværk. Det kun to år gamle startup tæller allerede 22 ansatte og har i slutningen af maj rundet 50.000 købende kunder, både private og virksomheder. Og med den nye platform har de gjort det nemt at starte op i udlandet.
“Alle børnesygdommene er væk og alt er oversat på forhånd, så det er bare at videreføre skabelonen”, fortæller Karim Ben M’Barek.
Så planerne er sat. Næste stop er udlandet. De er faktisk i skrivende stund midt i en investeringsrunde, der skal facilitere ekspanderingen, afslører han.
Baghjul til konkurrencen
Med den nye platform og den forestående ekspandering, mener Washa, at de har overhalet alle konkurrenterne. De mener ikke, at der er nogen andre, der er lige så digitaliserede og indrettede til at imødekomme kundernes behov.
“Vores konkurrenter er nu blevet sat flere år bagud i arbejde i forhold til deres hjemmeside, for de er ikke lige så tilgængelige online, de er ikke digitaliserede nok,” siger Karim Ben M’Barek og fortsætter, “Du kan ikke kalde dig selv et online renseri, hvis dine kunder stadig skal hænge i røret, hver gang, der er noget med en ordre.”