Sundhedssektoren er for alvor ved at komme med på de digital noder. Diverse apps, der skal hjælpe med din sundhed popper op hist og her. Nu har trenden også bevæget sig ind på det socialpsykologiske felt, hvor de varme hænder får hjælp af apps, der skal hjælpe patienten, behandleren eller begge to.
En app, som behandlen kan skræddersy til sine patienter, og som kan hjælpe med at fjerne det vakuum, der kan opstå imellem psykologsamtalerne. Det er kernen i BioRemind Connect.
BioRemind, som er stiftet af Kennet Jeppesen, har udviklet en platform til psykologer og behandlere, der skal hjælpe med at skabe overblik over patientens journal og forløb. Behandleren kan uploade alt materiale, der vedrører patienten, inklusive behandlingsplaner og øvelser. Patienten kan så via appen BioRemind Connect få adgang til materialet og derved få en hjælpende hånd til daglige øvelser. Behandleren kan via platformen til- og fravælge, hvilket materiale patienten skal have adgang til, alt efter den enkelte patient og proces.
Læs også: IoT i sundhedssektoren: Vi må ikke tøve for længe
Ofte går der mellem en til tre uger imellem aftalerne, og i den tid står patienten ofte alene med udviklingsforløbet. Det bakkes op af flere psykologer, fortæller Kennet Jeppesen. De oplever, at deres patienter ofte glemmer at lave øvelserne eller ikke kan finde overskuddet til dem, og derfor er udviklingen i deres forløb desværre ofte langsommere en forventet, fortæller han.
“Psykologer og andre behandlere benytter jo tit forskellige øvelser, som klienten skal udføre, men de er for det meste mundtligt overleveret eller måske på et stykke papir. Det kan tit være svært for klienten at huske øvelserne eller at huske at få dem gjort. Det BioRemind går ind og hjælper med, er den digitale adgang via appen til øvelserne, og hvordan de skal udføres. Det er med til at aktivere klienten på en anden måde, fordi informationen er til rådighed hele tiden,” forklarer han.
Appen faciliterer dog ikke direkte kontakt mellem patient og behandler, men den er med til at visualisere behandlingen og dermed gøre den mere håndgribelig for patienten. Og ofte føler patienten en vis støtte i hverdagen, fortæller Kennet Jeppesen, fordi de kan læne sig op af appen, når tingene bliver uoverskuelige.
Flere apps vinder frem i sundhedssektoren
En anden app på markedet er Monsenso. Det er en app, der overvejende henvender sig til patienter med depression, bipolare lidelser og skizofreni. Denne app fungerer ved at brugeren indsamler data om sin daglige adfærd og sygdomsforløb. Hermed menes data om medicinindtag, er de stressede, hvor meget har de sovet og lignende. Appen kan så identificere eventuelle faretegn og alarmere brugerens behandler, så de på den måde kan tage kontakt til brugeren og hjælpe dem med det samme.
Læs også: Dansk medtech-startup får europæisk blåstempling
Faktisk er de to startups forbundet. De har nemlig begge to Carsten Obel, forsker ved Aarhus Universitet, som advisor. De har også været i kontakt igennem opstartsforløbet, men ser heldigvis ikke hinanden som konkurrenter, fortæller Kennet Jeppesen.
“Monsenso kunne godt være potentielle konkurrenter i fremtiden, men lige nu arbejder vi på forskellige måder. De har mere fokus på dataindsamling- og behandling, hvor BioRemind er mere et redskab for psykologen og klienten,” fortæller han og tilføjer: “Så man kan sige, at vi er i det samme domæne, men vi har hvert vores fokusområde.”
Er der også en app til dig?
Noget tyder på, at sundhedssektoren er på vej ind i en slags digital revolution. IoT-teknologi vinder især ind og benyttes til mange forskellige applikationer, der kan være med til at sikre din sundhed. Men også apps, der fokuserer på henholdsvis dataindsamling, som Monsenso, eller praktisk anvendelse, som BioRemind. Hvad end man kan bøvle med i hverdagen, kan det nu være en god idé at tjekke nettet for apps, der kan gøre din hverdag nemmere.