Arkiver

BusinessGuideIværksætterlivSponsoreret indhold

Startup-råd: Gør mere af det, du er god til

Det er nemt at komme til at tage for meget på tallerkenen, når man starter et nyt iværksættereventyr op. Men det er vigtigt, man holder fokus, der hvor man er bedst, og får sat et stærkt kerneteam.

Det er omsiggribende, når man først tager springet ud i livet som iværksætter. Det hele er så spændende. Og det hele skal være præcis, som man havde forestillet sig. Derfor kan man også nemt komme til at tage for mange opgaver på sine skuldre. Det er svært at give visionen fra sig. At spørge om hjælp eller have tillid til, at andre kan gøre det bedre.

Det er en af de mest almindelige faldgruber, når man starter op for sig selv og hele ens verden pludselig drejer om det nye iværksættereventyr. Men det er vigtigt, at man ikke står alene med alle opgaver og pludselig arbejder 14-16 timer om dagen med ting uden for ens kompetenceområde, fortæller Jakob Svagin, projektleder på Scion DTUs program, Danish Tech Challenge.

Gør mere af det, du er god til, og intet af det du ikke er god til
Fokuser på din forretningside og gør brug af eksperter til det administrative. Det frigør energi og motivation.
Kilde: DANA

Man skal lægge ideen om, at man skal styrke sin svagheder om i baghovedet og i stedet fokusere på det, man er god til. Derfor er et kerneteam af største betydning.

”En af de mest almindelige fejl er, at man som CEO går i superhelte-mode. De tager alt på deres tallerken og arbejder konstant. Men ledelsen skal have tid til at træde op i helikopterperspektiv og tage de strategiske beslutninger. Ellers når man hurtigt til et punkt, hvor man ikke kan overkomme det hele,” siger Jakob Svagin.

Et kerneteam skal bestå af potentielle ægtefæller

Få derfor besat rollerne med folk med talent, kompetencer og lyst. Og vigtigst af alt mennesker, du har lyst til at arbejde sammen med.

”At finde kerneteamet kan sammenlignes med at skulle ud at finde en at gifte sig med. For man kommer til at leve og kæmpe sammen mange timer hver dag i årevis. Du skal date gennem netværksarrangementer, byde dem på kaffe og aftensmad, og finder du en, du vil gå videre med, så involver de andre medstiftere og lav noget socialt sammen. Der skal være kemi, og alle skal være enige,” siger Jakob Svagin.

Og kommer teamet til kort, må man ud og hyre konsulenter eller eksperter. Derfor er hans bedste råd, at man forsøger at skabe sig et overblik – hvilke kompetencer har man brug for, og hvor stort et team det kræver.

”Det kan lyde banalt, men mange tror, man bare kan hive noget familie eller venner ind over, men det er sjældent tilfældet. Kom i stedet tæt ind på livet af nogen, som har prøvet det før. Få noget uforpligtende rådgivning over en kop kaffe, og er du heldig kan det vise sig at være en mentor, som siden kan få en rolle i virksomheden som investor eller i et advisory board,” råder han.

Teamet gør forskellen

For det er teamet, der gør forskellen. I et team skal folkene kunne de forskellige ting, der kræves af et firma; produktion, det tekniske, marketing, netværk, økonomi og drift for at nævne nogle stykker. Alt det, kan en CEO ikke klare selv.

”En startupvirksomhed kræver dyb indsigt i forskellige områder. Du kan ikke både være programmør, UX designer, leder og PR-maskine. Det er okay, at have forståelse for de forskellige områder, men det er meningsløst at blive god til det hele,” siger han.

Hos DANA, de selvstændiges A-kasse, har de lavet 10 gode råd til at undgå de værste faldgruber som selvstændig. Dem kan du læse her.

Skriv et svar