En ny interaktiv hjemmeside giver svaret. De har nemlig indsamlet data fra nær og fjern på nettet og kan nu give en idé om, hvad pengene går til i det daglige forbrug. Tallene viser eksempelvis, at danskerne bruger flere penge på øl end på fitness i sommerperioden.
CupoNation er en online spareportal, der hjælper brugeren med at finde frem til gode tilbud i butikker eller på specifikke brands rundt om i verden. Og nu har de lavet et samlet overblik over folks forbrug, så man blandt andet kan se, hvad pengene går til i et gennemsnitligt dansk hjem.
“Den interaktive graf giver ikke bare et sjovt og interessant overblik over danskernes forbrug, den giver også nyttige oplysninger om hvilke områder danskerne bruger flest penge – og hvor vi alle kunne prøve at spare lidt penge hver måned,” udtaler Mads Bukholt, Managing Director Nordic i CupoNation.
Ifølge Cuponation bruger danskerne omkring tre gange så mange penge på øl i sommerperioden, som de gør på fitness. Det er dog intet i forhold til, hvor mange penge vi bruger på kaffe. Hvor vi i sommerperioden i gennnemsnit bruger 1,2 kroner på fitness og 4 kroner på øl om dagen, så bruger vi 13 kroner på kaffe. Her melder tallene dog ikke noget om, hvorvidt det er den dyre og smarte kaffe fra Baresso eller den billigere instantkaffe fra Netto.
Læs også: Rocket Internet åbner deres første virksomhed i Danmark. Men hvem er de?
Danskerne drikker mere, men betaler mindre
Hvis man stiller de danske tal op imod de norske, tegner der sig et lidt andet billede. Den norske forbruger bruger nemlig dobbelt så mange penge på øl og vin, end danskerne gør. Men det må bero på priserne i Norge, for dataene viser, at danskerne drikker mere end vores nordlige naboer.
Også når det kommer til transport og tøjforbrug bruger nordmændene langt flere penge end danskere. For eksempel bruger en gennemsnitlig dansker mellem 35 og 40 kroner på henholdsvis offentlig og privat transport, hvor nordmændene ræser forbi os med et forbrug på 102 kroner om dagen. Og på tøjforbrug bliver der smidt dobbelt så mange penge over disken, end der gør i de danske tøjbutikker. Det er kun på dagligvarer, såsom mad, at tallene udligner sig, fortæller CupoNation.
Læs også: E-handel: I København shopper man dagligvarer, mens Nordjyderne tager på apoteket