Det danske startup GameAnalytics er for nylig blevet opkøbt af en kinesisk adtech-virksomhed. Opkøbet sker som et led i virksomhedens stålsatte marketingstrategi for det globale marked.
Det fem år gamle startup, GameAnalytics, er til daglig bosat i København og har udviklet en platform for analyse af brugeradfærd med henblik på spil-udviklere. Nu er de blevet en del af det kinesiske Mobvista, en adtech-virksomhed, som for nylig også opkøbte den amerikanske virksomhed NativeX. Hvad, virksomheden er blevet købt for, er dog ikke offentliggjort. Men med deres seneste succes og vækst er det nok en hel del.
“Erhvervelsen af GameAnalytics i Europa, ligesom NativeX i USA, hjælper os til hurtigt at udvikle et multidimensionelt, globalt økosystem af mobiltrafik. Vi er overbeviste om, at GameAnalytics teknologi er i topklasse, samt at deres 20.000 mand store udvikler-netværk vil øge effektiviteten af vores mobilemarketing-løsning til glæde for både udbud- og efterspørgselssiden,” udtaler stifter og CEO i Mobvista, til The Drum.
Opkøbet af GameAnalytics til en kinesisk adtech-virksomhed stemmer overens med en generel tendens i miljøet. Adtech-virksomheder med asiatiske rødder er blevet mere og mere indflydelsesrige og vækster kraftigt i disse dage.
Faktisk har chefen fra Luma, Terry Kawaja for nyligt udtalt til The Drum, at kinesiske adtech-virksomheder, godt kunne gå hen og blive de største opkøbere af tech-virksomheder i fremtiden.
De har kapitalen og de har viljen
Morten Wulf, som er stifter af GameAnalytics, er naturligvis glad for salget og spændt på fremtiden.
“Vi er super glade. Vi har fundet en virksomhed, der virkelig vil kunne komplimentere GameAnalytics. Og geografisk er det også en stor fordel at gå sammen med et kinesisk firma. Mobvista er kæmpestore på det kinesiske marked, og vi har til gengæld succes på det europæiske. Så på den måde kan vi hjælpe hinanden med at komme ind på de forskellige markeder og stå stærkere,” siger han.
Og han er helt enig i tendensen, at asiatiske virksomheder opkøber tech-virksomheder på det europæiske og amerikanske marked. De har kapitalen, og så er de villige til at bruge den, forklarer han. Det en god forretning for dem, for en kinesisk virksomhed, der går udover nationens grænser og det kinesiske marked, oplever stor værdiskabelse på det kinesiske aktiemarked.
“Hvis jeg havde haft en større forståelse for det kinesiske marked, og hvordan det fungerer, så havde vi haft et helt andet strategisk fokus for GameAnalytics. Jeg er dybt imponeret over det kinesiske marked. De oplever en enorm vækst og udvikling, og så har de en helt anden kapital-tilgang, end vi har herhjemme,” afrunder Morten Wulff.