Arkiver

BusinessDebatNyhederUdland

Kan udenlandske tech-virksomheder vinde på det kinesiske marked?

tech-virksomheder

De globale teknologiske flagskibe som Google og Facebook har haft det svært med at komme ind på markedet i Kina. Men for andre lykkes det. Hvad er det, der skal til for at vinde i Kina?

Kina blokerer de store; Facebook, Twitter og Google. Sådan er det bare. Eller sådan er rygtet i hvert fald. For jo, Twitter og Facebook blev blokeret, men Google valgte at trække sig ud af markedet, da virksomheden ikke ønskede at skrive under på Kinas censurreguleringer. Men faktisk bliver de fleste udenlandske tech-virksomheder slet ikke blokeret. Det skriver Edward Tse, stifter og CEO af Gao Feng Advisory Company og bidragyder på TechCrunch.

eBay, Amazon, Viadeo, Uber, Apple og Samsung findes – eller fandtes – alle på det kinesiske marked. Dog blev eBay slået af Alibaba, Amazon kom ind gennem et opkøb af det kinesiske Joyo og Uber gik for nylig sammen med den kinesiske pendant Didi Chuxing.

Man skal have den rette indstilling til markedet

Kinas teknologiske profil hvad angår sociale medier og internettet skiller sig noget ud fra det vestlige, og det er her, mange virksomheder går galt i byen, argumenterer Edward Tse.

Men som Kinas digitale marked vokser, kommer det også til at give plads til flere spillere. Hvem der kan få lov til at være med og til at vinde handler ikke kun om at blive blokeret af regimet eller ej, men om at have det rette mindset og indgang til markedet, skriver han.

Det kræver både lederskab, kompetencer og kapital. Og nogle virksomheder har bevist at det kan lade sig gøre – for nu i hvert fald.

LinkedIn har vundet Kina – i hvert fald for nu

En sådan virksomhed er LinkedIn. De kom ind i Kina i 2014 med et site dedikeret til markedet; Lingying. På to år voksede antallet af brugere til 20 millioner medlemmer, og det stiger stadig. Grunden til deres succes er ifølge Edward Tse, at de har tilpasset sig den kinesiske kontekst.

LinkedIn valgte at efterkomme de lokale restriktioner i indholdet og indgik samarbejder med lokale firmaer for yderligere at forstå det kinesiske marked. Derudover ansatte de en kinesisk formand til at stå for den kinesiske afdeling, hvilket gav virksomheden større autonomi, skriver Edward Tse.

Lokalkendskab er nøglen for tech-virksomheder

Selvfølgelig er det kinesiske digitale marked under stadig udvikling. Siden Alibaba opkøbte eBay for mere end et tiår siden, er spillet blevet mere forfinet. De kinesiske iværksættere og innovatører er gode til at skalere og bygge store økosystemer.

For at vinde skal udenlandske tech-virksomheder lære at tilpasse sig den kontekst, de indgår i, og forstå de kinesiske succesfaktorer. Her er lokallederskab og –kendskab en nøglefaktor, skriver Edward Tse. For Kina er ikke nem at vinde, men det kan lade sig gøre.

Skriv et svar