Det danske startup, Mate Bike, har haft bragende succes på Indiegogo med deres nyfortolkning af elcyklen. Med en vel overstået fundingkampagne har de slået rekord med næsten 23 millioner kroner og solgt over 3000 cykler. Trendsonline har taget temperaturen på det hotte startup.
For blot kort tid siden kunne MATE.Bike løfte sløret for deres foldbare elcykel, som opnåede deres fundingmål på blot fem dage. Kampagnen har nærmest haft karakter af den klassiske snebold, der ruller hurtigere og hurtigere, alt imens den bare vokser.
Efter 45 dage har de nået over 4200 procent af deres fundingmål, hvilket har udnævnt dem til den tredjemest succesfulde fundingkampagne på Indiegogo i år og betyder, at de har slået Airtame af tronen som Danmarks mest succesfulde crowdfunding-kampagne. Ret imponerende, må man sige.
Aktive ambassadører for den nye elcykel
3000 cykler er det indtil videre blevet til, med kunder fra hele verden. Og køberne er overvejende erfarne backers, fortæller medstifter Julie Kronstrøm Carton. Det har betydet, at MATE.bike er blevet en del af et meget aktivt fællesskab via fundingplatformen Indiegogo.
De fleste backere har været meget aktive i kommentarsporet, fortæller hun. Og det giver en masse trafik og vidensdeling imellem de forskellige backere, som også deltager aktivt i foretagendets fremskridt.
“De vil gerne se billeder fra produktionen og have opdateringer på udviklingen i MATE.Bike,” fortæller Julie Kronstrøm Carton og fortsætter, ” Så det er en af de ting, vi har rigtig meget fokus på lige nu.”
MATE.Bike er en livsstil
Lige nu er der gang i en masse hos MATE.Bike. For det første har de lige afsluttet deres fundingkampagne på Indiegogo, som løb indtil søndag aften. Derudover er de i fuld gang med produktionen af de bestilte cykler. Og det kræver ikke så lidt.
“Vi kommer til at få en masse ambassadører, når cyklerne kommer på gaden. Det er derfor vigtigt, at de har haft en god oplevelse med kampagnen og haft mulighed for at følge med i alle trinene,” uddyber hun.
MATE.Bike har et stort fokus på kvaliteten af cyklerne, så de har en mand til at overse produktionen i Kina, som er forbi fabrikken hver eller hveranden dag, og så kører de med intense stikprøvekontroller af komponenterne og produktionsfaciliteterne.
Men MATE.Bike er også et livstilsprodukt, fortæller Julie Kronstrøm Carton. Derfor er det vigtigere for dem, at kvaliteten er i top, fremfor at kunne producere hurtigt.
Læs også: En halv million på fem dage: Dansk cykel-startup hitter globalt
Det betyder også, at MATE.Bike ikke vil kunne findes i din lokale cykelhandler i fremtiden. Planerne går indtil videre på at starte egen website op, hvor man kan købe cyklen. Og så pønser Julie Kronstrøm Carton og hendes bror, Christian Adel Michael, på fremtidige samarbejder med forskellige designvirksomheder, således at fokus kommer til at ligge på at gøre cyklen mere lækker og unik.
“Med MATE.Bike har vi ramt noget i folk, der gør, at de kan se sig selv i den aktive livsstil, og det vil vi gerne holde fast i. Vores mission er jo at gøre cyklen til en fast del af hverdagen for flere mennesker, og derfor skal MATE.Bike ikke bare være endnu en elcykel i hjørnet af cykelhandleren,” forklarer Christian Adel Michael.
Nomineret til pris for grønt tech
MATE.Bikes mission er ikke gået næsen forbi hos Green Tech Challenge. Startuppet er nemlig blevet udvalgt sammen med 19 andre startups med fokus på en grønnere verden. De 20 startups dyster om muligheden for at pitche foran en række investorer den sidste dag. Derudover inkasserer de et intenst to-ugers vækstprogram med adgang til mentorer, investorer og brancheeksperter.
“Det er jo en kæmpe cadeau at blive nomineret og så er det rigtigt fedt at være med til at sætte fokus på den miljømæssige udvikling, der foregår rundt om i verden. Vi håber jo, at vores produkt kan være med til at få flere mennesker op på cyklen,” udtaler Julie Kronstrøm Carton.
Læs også: Her er de 20 green tech-startups, du skal holde øje med