I en hverdag, hvor pitch, salg og netværk fylder meget, kan det være svært at huske også at lytte. Virkelig lytte. Men det er faktisk et af de allervigtigste strategiske værktøjer, siger serieiværksætter og forfatter til Listen Louder, Jonathan Løw. Samtidig forærer han sin bestseller væk til alle iværksættere med ønsket om at gøre en forskel blandt andet i forhold til lydhørheden.
Det er noget, han længe har advokeret for. At lytte højere. Første gang, man hører det, kan det godt lyde forkert. Hvordan lytter man højere? Det handler om at være nysgerrig og at være lydhør over for både kunder og marked. Det kan vi nemlig godt glemme, og lytter man ikke ordentligt efter, overhører man måske morgendagens gode idéer og løsninger.
Og netop morgendagens gode idéer var i fokus til University Startup World Cup, hvor Jonathan Løw var med i juryen, der skulle udpege vinderen, og hvor han også havde et par ting at sige om nysgerrighed og lydhørhed.
”Den anden dag sad jeg i et s-tog, og der sad den her lille pige. Mens verden strøg forbi, spurgte hun sin mor, hvad dét var, og hvad dét var. Vi voksne ser bare, hvad vi har set før, og så stopper vi med at stille spørgsmål. Men vi skal ikke være bange for at stille de barnlige spørgsmål. Vi skal ikke glemme vores indre barn. Vi skal lytte til det,” fortalte Jonathan Løw.
Han har nu valgt at forære sin bestseller “Listen Louder” væk til alle iværksættere med ønsket om at gøre en forskel blandt andet i forhold til lydhørheden. Den har solgt over 15.000 eksemplarer og er downloaded mere end 20.000 gange. Nu er den så gratis til rådighed som e-bog på www.listenlouderbogen.dk.
Det handler om at lytte for at lytte, ikke for at tale
At lytte højere er for ham et strategisk værktøj, et af de vigtigste, inden for blandt andet netværk, salg og markedsføring.
”Når man lytter højere handler det om, at man ikke lytter for at tale, men lytter for at lytte. Man kender det nok fra, når man i en gruppe skal præsentere sig idé, og man ikke hører de to pitches før ens eget, fordi man allerede er begyndt på at forberede sig på, hvad man selv skal sige,” forklarer Jonathan Løw.
Så når man skal sælge, skal man ikke bare drukne sin kunde i en ordstrøm af dimensioner, men skrue lidt ned for trykket og spørge ind til, hvad der er vigtigt for dem.
”I et fysisk salg er det rigtig godt, når kunden snakker næsten ligeså meget som en selv,” pointerer Jonathan Løw, ”det er ikke kun argumenter, pris og snak, der kan overbevise folk. De skal også føle sig hørt.”
Forstå din målgruppe
Det går igen i ens markedsføring. For at gøre sig forståelig over for sin målgruppe, skal man først forstå dem. Og for at forstå andre, må man lytte aktivt til dem, høre efter hvem de er, og hvad de står for.
”I mange debatter, især på sociale medier, går folk i hver sin skyttegrav. Det er jeg også selv faldet i nogle gange, men det optrapper kun konflikten. Det samme sker, når man har kritiske kunder. I stedet for at forsvare sig, skal man begynde at lytte,” råder Jonathan Løw.
Vær tilstede for at stille de relevante spørgsmål
Han har selv prøvet det med en kunde. De var dybt uenige. Men i stedet for at blive ved med at stå på samme sted og forsvare sin post, forsøgte han at forstå, hvor kunden kom fra, og det endte med at de faktisk ikke var ret langt fra hinanden.
”I dag er det en virkelig god kunde. Men det kræver træning at blive god til at lytte højere. Det handler om at være til stede nu og her. At træne sin nysgerrighed og ikke tænke på alt muligt andet. Så kan man nemlig ikke stille de relevante spørgsmål,” siger Jonathan Løw og afslutter som han afsluttede sin key note til University Startup World Cup:
”Verden giver dig svar hver eneste dag, hvis bare du lytter.”