Arkiver

BusinessNyhederSponsoreret indhold

”Uddannelse er for vigtig til at overlade til uddannelsesinstitutionerne alene”

Technology Denmark

Danmark risikerer at blive tabt i udviklingen, hvis ikke vi forbedrer IT- og erhvervsuddannelserne, mener formanden for Technology Denmark. En ny programmørtraineeuddannelse kan være vejen frem, men uden et engageret erhvervsliv sikres nye resultater ikke.

Vi lever midt i en digital revolution. Der tales om kunstig intelligens, robotter, droner og machine learning. Kort sagt den fjerde industrielle revolution. Men hvis vi bare bliver ved med at gøre, som vi plejer, er vi i Danmark slet ikke godt nok rustet til fremtiden. Det mener Peter Revsbech, CEO for Ordbogen og formand for Technology Denmark.

Han er en af hovedkræfterne bag en ny programmørtraineeuddannelse. Technology Denmark vil gøre ord til handling og gøre studerende og ledige klar til erhvervslivet, for der er en kløft mellem IT- og erhvervsuddannelserne og de kompetencer, der faktisk er brug for ude i virksomhederne.

”Forsimplet sagt kan man dele IT op i to: systemudvikling, altså arkitekturen af et IT-produkt, og kodningen. Dem, der er skrappe til ét, er det ikke nødvendigvis til det andet. Men kode kan faktisk også læres af folk med en anden uddannelse, hvis de har en logisk, matematisk indsigt samt viljen og lysten til at lære det,” fortæller Peter Revsbech.

Erhvervslivet mangler digitale kompetencer

Og netop kodning er der mangel på i erhvervslivet. Både Dansk Industri, politikere og Technology Denmark er enige om, at efterspørgslen blot vil stige, men at de nuværende uddannelser er slet ikke gearet til det.

”Det handler om, at vi skal blive skarpere på uddannelser inden for IT. Det mest interessante er at gøre det mere praktisk. Vi skal have det ned på jorden og se at komme i gang. For gør vi det, som vi plejer, får vi de samme resultater, som vi plejer. Ikke dermed sagt at vi gør det dårligt, men vi kan gøre det bedre,” siger Peter Revsbech.

Som datamatiker eller datalog kan man ikke bare køre samme pensum år efter år. Derfor er tingene på eksempelvis den nye datafagteknikeruddannelse vendt på hovedet. Her er der skåret helt ind til benet, for uddannelserne er ifølge Technology Denmark alt for lange. Her skal man i stedet sørge for at engagere erhvervslivet og få vendt teori til praksis.

”Uddannelse er for vigtig til at blive overladt til uddannelsesinstitutionerne alene. Erhvervslivet skal også blande sig og være en aktiv del af det. Som det ser ud nu, er vi ikke aktive nok,” siger Peter Revsbech.

Ny uddannelse gør det muligt at omkvalificere ledige

På programmørtraineeuddannelsen får man et forløb på tre gange ti uger til at lære at kode. Dernæst bliver man sendt ud i en virksomhed som trainee i et år – noget shipping- og bankverdenen har stor succes med. Klarer man det, er der mulighed for at bygge ovenpå med kurser og lignende og et sikkert IT-job forude.

”Kan det lade sig gøre, får vi en helt ny mulighed for at omkvalificere enten folk i liberale erhverv eller ledige ind i en kodningsuddannelse, hvor der er masser af brug for dem – både nu og på længere sigt,” siger Peter Revsbech.

Uddannelsen vil blive stablet på benene sammen med Odense Kommune, som Technology Denmark allerede er i dialog med. Parterne drøfter nu mulighederne for, at kommunen finder en pulje af unge ledige, som alle har viljen og lysten til at lære at kode. De, der klarer den logiske, matematiske test, er faktisk klar til uddannelsesforløbet, som ventes at begynde i starten af 2017.

“For os som kommune er det afgørende at skabe et match mellem behovet for arbejdskraft i byens erhvervsliv og de ledige borgere. Kodning og softwareudvikling er der ikke mange ledige, der har kompetencer i. Med denne uddannelse kan vi få en mulighed for at opkvalificere ledige direkte til et område med job. Det er målrettet og visionært,” siger administrerende direktør Rene Junker, Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense Kommune.

Erhvervslivet skal engagere sig mere

Et godt sted at starte er altså et tættere samarbejde mellem universiteterne, kommunerne og erhvervslivet. Især SMV’erne skal blive bedre til at åbne op for trainees og praktikanter, og de skal involvere sig mere i uddannelsesmiljøerne. De har meget at give af.

”Der er et behov for, at virksomhederne også ser sig selv i øjnene og ikke bare står som det forkælede erhvervsliv på siden og peger på det, de vil have. Vi skal også smøge ærmerne op. Dem, der har initiativet, har magten,” siger Peter Revsbech.

Derfor skal man hele tiden skrue på uddannelserne for at sikre, at kompetencerne matcher efterspørgslen. Ifølge Peter Revsbech kunne mange uddannelser skære hele semestre fra, for det er langt fra alt det, man lærer, som man får brug for. Og noget af det kunne man så med fordel flytte ud i virksomhederne.

”Den nye uddannelse som programmørtrainee er et forsøg på at gøre noget nyt. For hvis ikke vi gør noget, bliver vi tabt i den teknologiske udvikling,” advarer Peter Revsbech.

Skriv et svar