Den danske virksomhed Joblicate vil gøre det nemt og overskueligt at udvælge de rigtige medarbejdere. Virksomhedens videobaserede rekrutteringsværktøjer afløser bunker af skriftlige ansøgninger og gør kandidatudvælgelsen mere personlig.
Som virksomhed er det afgørende at finde de rigtige medarbejdere. Men det kan være svært, når man sidder med et bjerg af ansøgninger og skal forsøge at udvælge de rigtige personer at trække til personlig samtale.
Hele processen kan virke særdeles uoverskuelig, kedelig og upersonlig, hvilket ikke helt stemmer overens med vigtigheden af at finde de rigtige fremtidige kollegaer. Netop det problem vil Joblicate løse ved at gøre hele processen mere personlig.
”Vores løsning giver virksomheder mulighed for at få et førstehåndsindtryk af de mulige kandidater, inden de møder dem,” siger Jonas Dørken, Direktør og Partner i Joblicate.
Et nyt indblik gennem video
Overordnet set giver Joblicate arbejdsgivere en ekstra dimension at udvælge på baggrund af. Her indsender ansøgeren en video, hvori personen besvarer nogle spørgsmål, som arbejdsgiveren har stillet. Det svarer altså til, at man får et lynhurtigt førstehåndsindtryk. Selve videosekvensen kan optages gennem et link eller ved at downloade Joblicates app, der samtidig fungerer som en kommunikationsplatform mellem arbejdsgiver og ansøger.
Læs også: Speekio vil gøre rekruttering mere effektiv
Joblicate tilbyder to versioner, hvor udbyttet for virksomheden grundlæggende er det samme. Den første version er en add-on baseret løsning, hvor arbejdsgiveren tilknytter video-screening til sin eksisterende rekrutteringsproces. Her kan arbejdsgiveren invitere interessante kandidater til at foretage video-screening, som giver arbejdsgiveren et ensartet, sammenligneligt indtryk.
Til forskel kører Joblicates anden version det hele det hele igennem video. Her bliver ansøgerne bedt om at udfylde video-screeningen allerede i jobopslaget og herefter uploade sit CV.
Idéen opstod ud af et behov
Idéen opstod da medstifter Christian Johansen kom i snak med Jonas Dørken, som den gang var direktør i Skousen. Jonas Dørken brugte en del tid på rekruttering og følte ofte, at han spildte tiden med nogle af de indkalde kandidater.
”I mange situationer vidste jeg allerede efter få sekunder, at kandidaten ikke passede. Men du kan jo ikke tillade dig at afslutte en jobsamtale efter to minutter. Derfor foreslog Christian Johansen, at ansøgere kunne besvare nogle spørgsmål i en kort videosekvens, inden man trak folk til samtale,” siger Jonas Dørken.
Det blev starten på et samarbejde, som i dag er blevet til Joblicate.
Stærkt hold og netværk
Jonas Dørken og Christian Johansen har dog ikke været alene om at skubbe Joblicate fremad. Dertil kom Ib Nørholm, som har stiftet Japan Photo og blandt andet er medejer af Skousen og Whiteaway. For at runde teamet af, inviterede Jonas to erfarne software-udviklere, der dengang havde virksomheden Apptitude, men som senere er blevet integreret i Joblicate.
”Vi fem startede egentlig bare ud med at lave en prototype, som vi tog med ud til nogle virksomheder og fik en masse positive tilkendegivelser. Det førte til, at vi stiftede et selskab, som vi alle skød penge ind i og gik i gang med at udvikle vores første beta-version,” siger Jonas Dørken.
Læs også: Får din virksomhed valuta for pengene i rekrutteringsprocessen?
Det var i foråret 2015, at tingene for alvor begyndte at tage fart. Siden har Joblicate blandt andet rejst 10 millioner fra en anonym investor, som gjorde Joblicate i stand til at opkøbe Apptitude og på den måde etablere sin egen udviklingsafdeling.
Klar på fremtiden
I dag er Joblicate klar med sin platform og dertilhørende app. Virksomheden er allerede ved at etablere sig her i landet med kunder som Silvan, Magasin og McDonalds. Men er virksomheden for alvor klar til at brede sig ud i de danske virksomheder. Her har Joblicate oprettet et salgsteam, ligesom virksomheden er i dialog med flere mulige agenter i udlandet. Derfor ser Joblicate kun sine forudsætninger blive bedre fremadrettet.
”Der er ingen tvivl om, at video-screening kommer til at brede sig. Vi forventer, at det om 10 år er en helt standard del af rekrutteringsprocessen,” siger Jonas Dørken.