Som iværksætter kan det nogle gange være svært at sælge sit produkt, fordi ens kernekompetence ikke er markedsføring. Den erkendelse har iværksætteren John Smedegaard fra Ceptu gjort sig, og han har derfor fået salgscoaching. Det har styrket hans virksomhed.
“Jeg har lagt blod, sved og tårer i det produkt, jeg har lavet. Derfor er det svært at skulle gå ud sælge det,” siger John Smedegaard, der er cofounder i Ceptu.
John Smedegaard er først og fremmest tekniker og iværksætter. Han har udviklet it-programmet FieldSense, der ved hjælp af satellitdata gør det muligt for landmænd og planteavlskonsulenter at overvåge afgrøders sundhed. Men hvis man vil tjene på sit produkt, må man også være en god sælger. Og selvom salg ikke var en fremmed planet for ham, har et coaching-forløb gjort ham til en stærk sælger.
“Det har været lærerigt for ved at blive god til at tale med mine kunder, er jeg også blevet klogere på mit produkt,” siger John Smedegaard.
Han teamede tidligt i udviklingen af it-programmet op med Væksthus Midtjylland, der er en del af imidt. De gjorde ham en til del af deres mentorordning. John Smedegaard gjorde det hurtigt klart, at han gerne ville være en del af salget, selvom hans kernekompetence er it-udvikling og iværksætteri. Derfor rådede mentoreren ham til at finde en salgscoach, der kunne gøre ham til en stærk sælger.
Salgssparring gav succes
I begyndelsen havde John Smedegaard næsten lyst til bare at forære sit produkt væk. For når man har siddet med et produkt i lang tid, så det helt fantastisk, at nogen viser interesse for det, fortæller han:
“Det er svært at skulle sælge ens projekt. Derfor kom jeg i begyndelsen alt for ofte til at sælge mit produkt for billigt. Eller jeg gav folk en en prøveversion af produktet i stedet for at sælge det,” siger han.
Derfor virkede mentorens opfordring om en salgscoach som en god idé. John Smedegaard fandt en i sit netværk. Coachen lugede ud i hans forsigtige salgsforsøg, og sammen med anden sparring fra mentoreren er Ceptu godt på vej til at blive en succes.
“Vi er et startup, men vi har salg i vores produkt,” fortæller John Smedegaard tilfreds.
Et nej gør dig stærk
John Smedegaard har de sidste måneder haft al fokus på kunderne. Og selvom han nogle gange savner at arbejde med den tekniske udvikling, så giver det ham også en vigtigt viden at møde kunderne og tale med dem om produktet.
“Det er godt at få lidt hug fra køberne. Det gør mig til en bedre sælger. Det kan være svært at få et nej, men det gør mig stærkere,” siger han.
Salgscoachen har også lært ham, hvordan han skal være mere direkte i sit sprogbrug:
“Jeg skal ikke sige: ‘Har du lyst til mit produkt?, men være mere pågående og sige: ‘Skal vi ikke bare komme i gang’,” fortæller han.