Arkiver

Content Ad SpaceSponsoreret indhold

Danske virksomheder oplever mere og mere til udenlandske mærkedage

Fredag d. 11/11 fejrer kineserne fænomenet “Singles’ day”, der er gået fra at være en festlig tradition blandt den kinesiske befolkning, til at være en dag hvor butikker og e-commerce virksomheder tjener milliarder af kroner.

Ny kommerciel mærkedag

Singles’ day er begrebet om en ny kommerciel mærkedag, hvor butikker og e-commerce virksomheder i 24 timer har ekstreme udsalg på deres varer. Singles’ day startede i 2009 med den kinesiske virksomheden Alibaba, der promoverede deres udvidelse; Taobao butik, ved at give 50% udsalg til de tilmeldte kunder.

Singles’ day har siden 2009 gået hen og blevet en økonomisk succes for virksomheden Alibaba, der sidste år omsatte for over 14.3 billion dollars og forventer at omsætte for over 20 billion dollars i år.

En stigende trend

Disse mærkedage har i længe været populære mål, når det kommer til virksomheders markedsføring. Dage som Valentine’s Day og Halloween har i mange år været “en del” af den danske kultur og tradition.

Vi har i de seneste år også set en markant stigning, hvad angår netbutikkernes brug af disse udenlandske mærkedage til at promoverer salg.

Trenden med disse udenlandske mærkedage der bliver vendt til virksomhedernes kommercielle brug, er nok noget vi kan forvente mere af i fremtiden hvis vi kigger på de seneste års tendenser, hvor begreberne “Black Friday” og “Cyper Monday” ligger i de fleste danskers vokabularium.

De danske butikkers erfaring

Vores erfaring fra Henrik Ørsnes er, at danskere i høj grad tager de kommercielle mærkedage til sig. Især en dag som Black Friday har vist sig at være en dag med eksplosiv omsætning for os og især på Christina Watches.

Vi fornemmer, at mange folk denne dag på forhånd er indstillet på at: ‘i dag skal der bruges penge’. Grunden til den antagelse er, at vi på denne dag også sælger meget mere end normalt af ikke-nedsatte varer – selvom selvfølgelig langt den største aktivitet er på slagtilbuddene.

Jeg tror også på, at effekten er selvforstærkende. Jo mere der omsættes det ene år, desto mere er butikkerne opmærksomme på at være med helt fremme næste år. Det vænner så kunderne til, at der er endnu mere at komme efter, og så bliver de igen endnu mere indstillede på, at i dag kan der altså virkeligt gøres gode handler – og så er vi tilbage igen ved butikkerne, der ikke vil gå glip af deres andel af ‘racet’. Udtaler Peter.

Mærkedagene er kommet for at blive

For at opsummerer dette, kan vi sige at der ingen tvivl er, omkring populariteten vedrørende de kommercielle mærkedage og den økonomisk succes de har medbragt sig.

Derfor kommer vi nok til at se flere af disse “helligdage”, som Singles’ Day, i den kommende fremtid. Hvilket vi også kan se på det danske markedet, hvor netbutikker som

Henrik Ørsnes, har oplevet stor popularitet med dage som Black Friday.

 

Skriv et svar