Arkiver

IværksætterlivMedtechNyhederSponsoreret indhold

Scion DTU giver medicovirksomheder unik mulighed for amerikanske forbindelser

medicovirksomheder

Scion DTU faciliterer turer for medicovirksomheder til Minneapolis. Dette efterår var der ekstra store forbindelser at få, fordi Advamed konferencen også var i byen.

Minneapolis er for medicovirksomheder, hvad Silicon Valley er for højteknologiske virksomheder. Minneapolis er et medical device hot spot i USA, og da der i efteråret var Advamed konference, var det the the place to be, hvis man ville have fat i store virksomheder som eksempelvis Boston Scientific, Johnson&Johnson og Coloplast.

Læs også: Scion DTU får virksomheder i vækst gennem forskning

Men selvom der var ekstra mange vigtige medicovirksomheder samlet i Minneapolis dette efterår, så er mange vigtige typer samlet ét sted ikke ens betydning med, at de også er tilgængelige. Og slet ikke for små startupvirksomheder eller bare mindre virksomheder fra Danmark.

Med mindre turen er arrangeret af Scion DTU. De arrangerer netop ture til Minneapolis og kan med deres globale netværk facilitere møder. I år blev turen krydret med Advamed konferencen, hvilket de erfarede var særligt godt. En af de virksomheder, der var med var virksomheden Eye-Go. Og de var begejstrede.

“Vi er ved at finde kunder til vores produkt, og gennem turen til Minneapolis fik vi et gennembrud til to interessante kunder. Advamed konferencen var desuden en god mulighed for at åbne nogle kontakter op,” siger Søren Anker Nielsen CEO og grundlægger af Eye-Go.

Fin spray skal forhindre røde øjne

Eye-Go laver en enhed til dosering af øjenmedicin. I stedet for at man bruger øjendråber i en øjendryppeflaske, har de udviklet en medical device med en fin spray, der kan bruges i alle situationer og af alle. Idéen til produktet kommer fra Søren Anker Nielsens egne erfaringer som barn og ung, hvor hans høfeber var svær at behandle med øjendråber og den svære øjendryppeflaske. Senere har han set samme problem hos mange andre eksempelvis ældre med kroniske øjenlidelse, og øjenlægerne ser problemet dagligt.  

Læs også: Dansk medtech-selskab skal på børsen i Stockholm

Med en professionel baggrund fra Johnson & Johnson, Eli Lilly, Merck samt andre medicinalfirmaer, satte han sig for at løse denne brugsmæssige udfordring, og det blev til Eye-Go.

“Da jeg var lille, fik jeg min mor til at dryppe mine øjene, når jeg var hjemme. I skolen fik jeg ikke dryppet øjne, fordi jeg synes, det var pinligt få gjort af lærerne. Derfor gik jeg ofte rundt med røde øjne,” fortæller han.

Læs også: Vinderen af Guldæg: I år stod stjernerne til vores fordel

Med Eye-Gos kerneprodukt håber Søren Anker Nielsen på, at kunne gøre det nemmere for mange millioner mennesker at behandle deres øjenallergi med en spray. Han har allerede et godt globalt netværk, men turen til Minneapolis med Scion DTU skubbede virksomheden endnu længere i den rigtige retning.

I Minneapolis havde vi 16 møder med virksomheder, som vi meget gerne vil arbejde sammen med, og hvor flere af dem er globale selskaber. Derudover havde vi en række møder med rådgivere og var endvidere inviteret til en CEO Networking dinner, hvor jeg kom i god dialog med CEOs fra blandt andet Smith Medical og Becton Dickinson,” fortæller Søren Anker Nielsen.

Bonus: Godt netværk blandt de rejsende

Det var lidt af et tilfælde, at turen til Minneapolis faldt sammen med, at Advamed var i byen. Normalt vil en tur faciliteret af Scion DTU indeholde adgang og arbejde med konsulenter og relevante service providers. Disse arbejder i dybden med eksempelvis virksomhedernes go-to-market-strategier.

Fordi tilbagemeldingen på kombinationen af turen til Minneapolis og Advamed konferencen fik rigtig god respons, leger Scion DTU med tanken om en kombi-tur, hvor deltagere næste år både tager Advamed og Minneapolis, også selvom Advamed næste år er i San José.

Om de gør det eller ej, så er der ingen tvivl om, at de virksomheder, der er med, får noget ud af rejsen alene. Fordi virksomhederne fra Danmark rejser sammen, giver det et godt netværk virksomhederne imellem, mener Søren Anker Nielsen.

“Fordi vi var samlet i en gruppe på turen, gav det et godt netværk. Vi er i forskellige situationer, så vi kan trække på hinanden,” siger Søren Anker Nielsen.

Skriv et svar