Sociale siloer, søsygepiller og tillid til tech. En global rapport om næste års teknologiske tendenser byder på både forudsigeligheder og overraskelser.
2017 bliver året, hvor vi begynder at tale om reality time frem for real time. For internettet har gjort et skifte fra tekst-baseret til billedbaseret. Videoindhold vokser år for år, vi kigger i højere grad på dem på vej fra sted til sted og ofte er videoerne live. Og det er ikke bare os, der forstår verden i billeder. Biler forstår verden grafisk, når de bliver selvkørende, det samme gør robotter og IoT-applikationer. Derfor skal vi begynde at tale om reality time.
Early adaptors tror på kunstig intelligens i alt
Sådan indledes den nye globale rapport fra it- og telekoncernen Ericsson, som hvert år de sidste seks år har lavet en undersøgelse af tidens tech-tendenser. Resultaterne er baseret på Ericssons ConsumerLabs researchaktiviteter verden over med input fra 7.138 såkaldte early adaptors i 14 af verdens storbyer.
Mere end en tredjedel af disse tror på, at et digitalt privatliv ikke længere eksisterer. De tror på, at kunstig intelligens bevæger sig fra at være vores assistenter mod at blive managers, og de tror på, at virtual reality bliver næsten umulig at skelne fra den fysiske virkelighed inden for bare tre år.
De ti tech-trends 2017
1. AI overalt:
35 procent af de avancerede internetbrugere ønsker sig en AI-rådgiver på arbejdspladsen, og én ud af fire vil gerne se kunstig intelligens som deres manager. Samtidig er næsten halvdelen bekymret for, at AI-robotter vil overtage deres jobs. AI er i en kategori for sig, fordi det spreder sig og de almindelige forbrugere er ved at få øjnene op for det, men AI er også en del af mange andre trends – AI er overalt.
2. Forbrugerne optager IoT i hverdagen:
IoT er ellers et mere abstrakt begreb, men forbrugere bruger i højere grad automatiserede applikationer. To ud af fem tror på, at smartphones vil lære deres vaner at kende og udføre opgaver på vegne af dem, og en ud af to smartphone-brugere tror på, at de vil blive i stand til at tale med apparater i deres husholdning. Halvdelen af brugerne peger desuden på, at de bruger for meget tid foran skærme, og der vil IoT kunne hjælpe med at klare opgaverne og frigive noget tid.
3. Den fysiske chauffør bliver udfaset:
I fremtiden eksisterer chauffører måske ikke. I hvert fald siger én ud af fire fodgængere, at de ville føle sig mere sikre, hvis alle biler var selvkørende. Med selvkørende biler vil det blive normalt at dele biler i højere grad og færre vil eje en bil.
4. Merged reality:
VR og AR er allerede derude, men ifølge rapporten vil folk gerne bruge teknologierne til mere hverdagsagtige gøremål end blot spil. Fire ud af fem virtual reality-brugere tror på, at VR vil blive næsten umulig at skelne fra den fysiske virkelighed inden for bare tre år, og halvdelen af respondenterne er allerede interesseret i at få fingrene i et par handsker eller sko, der gør det muligt at interagere med virtuelle objekter. Virkeligheden bliver altså mere tilpasset efter brugerens behov.
5. Kroppen ude af sync:
Når biler bliver selvkørende, og vi bevæger os i et landskab bygget af virtuel reality kommer vores krop ud af sync med virkeligheden. Respondenterne forudser derfor, at køresyge vil blive et større problem, og at det bliver helt normalt at give ungerne køresygepiller, når der skal spilles VR eller AR. Tre ud af ti tror selv, at de får brug for køresygepiller i selvkørende biler, og en ud af tre tror de får brug for pillerne, når der skal games.
6. Smart device sikkerhedsparadokset:
Vi bliver mere afhængige af, at vores smartphones og –devices kan hjælpe os ud af farlige situationer. Halvdelen af os bruger allerede alarmer, tracking eller notifikationer på smartphones i hverdagen, og tre ud af fem af dem, der siger, de føler sig mere trygge med deres telefoner, tager da også større risici på grund af telefonen. Men smartphonen er måske kun starten, en ud af tre mener nemlig, at de vil bruge mindst fem wearables i 2020, og tre ud af fem tror på, at wearables vil få funktioner ud over sundhed og velvære, eksempelvis smart locators, panikknapper og identitetsautentificering.
7. Sociale siloer:
I dag sorterer algoritmer allerede i, hvem vi møder på nettet. Tænk bare på dit LinkedIn-netværk. Men det betyder, at vi bliver udsat for ens typer, ens holdninger og ens nyheder, når vi bevæger os på nettet. Vores udsyn bliver dermed mindre forskelligartet. Så når vi siger, at sociale netværk forbinder verden, ville det være mere korrekt at sige, at de i højere grad separerer grupper i sociale siloer. Èn ud af tre siger, at deres sociale netværk er kilden til deres nyheder, og en ud af fire sætter deres kontakters holdninger højere end politikernes synspunkter. Det bliver måske mere udtalt i fremtiden, og en ud af fire siger da også, at de på ugentlig basis fjerner venner eller nægter en venneinvitation på grund af deres holdninger.
8. Personlig augmented reality:
I starten af 2016 vidste få forbrugere, hvad AR var, færre havde prøvet det. Men så kom Pokémon Go, og pludselig var den nye teknologi mainstream. Nu vil forbrugerne bruge teknologien til deres egne behov, ligesom vi er vant til at algoritmer tilpasser vores browsere til os. Halvdelen af de vante internetbrugere vil gerne bruge AR-briller til at oplyse mørke omgivelser og fremhæve potentielle farer, og én ud af tre vil bruge AR til at skære forstyrrende elementer ud af hverdagen, som graffiti eller reklameskilte og endda andre mennesker i grimt tøj. Det vil fundamentalt ændre på den måde, vi opfatter virkeligheden på, og vi vil i højere grad ændre virkeligheden vil at passe til vores humør gennem AR.
9. Privatlivskløften:
Privatlivsdebatten vil kun blive mere aktuel. Nogle vil gå i den ene lejr og kryptere alt, andre vil gå helt modsat, da privatlivet simpelthen ikke længere eksisterer. De fleste besked-apps tilbyder kryptering, og to ud af fem vil også kun benytte krypterede services. Men én ud af tre mener, at regeringer skal kunne tilgå personlig data – inklusiv deres egen – for at bekæmpe terror og kriminalitet. Paradokset er da, at mange ikke ved, hvem de beskytter deres data mod, og at dem, der yder den bedste kryptering ofte er dem, der indsamler den største mængde information.
10. De fem store it-virksomheder:
Mere end to ud af fem erfarne internetbrugere vil gerne have alle deres produkter fra de fem største it-virksomheder. Ud af dem tror tre ud af fire at det også bliver muligt inden for de næste fem år. Med internettet er det nemlig blevet muligt at lave sammenligninger af alt fra hurtigste transportform til billigste fødevare. Det lægger pres på de traditionelle virksomheder, hvis de skal kunne følge med giganter som Google. Og når cirka halvdelen er af den overbevisning, at den type it-virksomheder ved mere om dem end nogen andre, så er de virksomheder godt positioneret til at opfinde nye produkter og services rettet mod målgruppen. Det kan dog også give bagslag. To ud af fire vil allerede i dag betale for, at deres data ikke bliver brugt uden deres samtykke.